Dokumentacja fotograficzna trasy rowerowej w al. Bzów
Informacje ogólne
Odcinek Bodycha – Park Czechowicki.
Droga gminna klasy „L”.
Al. Bzów mogłaby stanowić alternatywę dla ruchliwej i niebezpiecznej ul. Spisaka w przejazdach pomiędzy Czechowicami (pośrednio również Opaczą) a centrum Ursusa. Al. Bzów właściwie już obecnie nadaje się do prowadzenia ruchu rowerów w jezdni na zasadach ogólnych, ale w celu udrożnienia ciągu komunikacyjnego konieczne jest zapewnienie bezpiecznego przejazdu przez skrzyżowanie z ul. Kompanii Kordian.
Dalej z parku na północ można jechać ul. Brzechwy [zobacz >>>] lub Malinową.
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Zdjęcia
Skrzyżowanie ul. Bodycha i al. Bzów. Widok z ul. Bodycha od strony zachodniej, al. Bzów odgałęzia się w lewo.
Al. Bzów po modernizacji, nowa równa nawierzchnia. Szkoda, że remontując nawierzchnię nie pomyślano o wykonaniu od razu technicznych środków uspokojenia ruchu. Obecnie trzeba
wprowadzić tempo 30 i skorzystać z elementów nakładanych na jezdnie, tak by nie ryć w nowej nawierzchni.
Przedept w kierunku ul. Sosnkowskiego (wschodnim), na południe od stadionu. W przyszłości można pomyśleć o jego ucywilizowaniu i przekształceniu w ciąg pieszo-rowerowy – do tego jednak wskazane byłoby cofnięcie ogrodzenia stadionu (po lewej) o 0,5-1 m, tak by uzyskać minimalną szerokość ciągu pieszo-rowerowego 2,5 m.
Wjazd na teren stadionu RKS Ursus – cel podróży sam w sobie, a także atrakcyjny (choć dostępny tylko za dnia) skrót do ul. Sosnkowskiego.
Al. Bzów ze względu na niezłą nawierzchnię i niewielki ruch samochodów już obecnie jest chętnie wykorzystywana przez rowerzystów.
Skrzyżowanie z ul. Kompanii Kordian – krytyczny punkt trasy.
Widok na skrzyżowanie z ul. Kompanii Kordian od strony zachodniej. Jezdnia ul. Kompanii Kordian ma ok. 9 m szerokości, można zatem z niej np. wydzielić azyl umożliwiający pokonanie skrzyżowania na dwie raty. Proponowana szerokość azylu 3 m, tak by zmieścił się na nim rower z przyczepką lub tandem, a jednocześnie na jezdni ul. Kompanii Kordian pozostały 2 pasy o szerokości 3 m.
To samo skrzyżowanie od strony północnej.
Na północnym odcinku al. Bzów ruch jest już uspokojony. Wątpliwości budzi jedynie usytuowanie studzienek odpływowych. Docelowo studzienki należy przesunąć.
Skrzyżowanie Al. Bzów z ul. Żurawicką – tutaj trasa wkracza na teren Parku Czechowickiego, wykorzystując istniejące alejki. Docelowo należy ją poszerzyć lub dobudować równoległą specjalnie dla rowerzystów.
Park Czechowicki. Alejka po lewej ma szerokość ok. 3,5 m – w pierwszym etapie można z niej wydzielić ścieżkę rowerową szer. 2 m, a potem np. przy okazji modernizacji parku, poszerzyć od strony klombów, tak by wygospodarować więcej miejsca dla pieszych.
Możliwość utworzenia skrótu w kierunku ul. Malinowej, wskazane przesunięcie latarni i ławki oraz ukształtowanie wyłukowania na skrzyżowaniu. Do rozważenia w zależności od przyjętego wariantu rozwiązania ruchu rowerowego w rejonie ul. Kościuszki.