12. Kontrapasy rowerowe - Zakroczymska, Podwale, Oboźna, Widok, Nowogrodzka, Emilii Plater, Poznańska, Hoża, Mokotowska, Koszykowa

Wniosek Kontrapasy rowerowe do budżetu partycypacyjnego w dzielnicy Śródmieście (miejsce 12 na liście do głosowania) to dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd na 11 ulicach lokalnych (13 odcinków, razem ok. 4 km) dla ułatwienia poruszania się po Śródmieściu rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Wytypowano odcinki o największym znaczeniu dla ruchu rowerowego, a jednocześnie nie wymagające kosztownych inwestycji.

[Proponujemy np. wydłużenie istniejącego od 2006 r. kontrapasa na Oboźnej [zobacz >>>] - w jedną stronę do Kopernika, a w drugą do Browarnej].

Projektodawca: Aleksander Buczyński.

Opis

Projekt polega na dopuszczeniu ruchu rowerów pod prąd na odcinkach 11 ulic lokalnych w dzielnicy Śródmieście o łącznej długości ok. 4 km. Po konsultacjach z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. komunikacji rowerowej, dyskusji i ankiecie internetowej wytypowano odcinki, które mają największe znaczenie dla ruchu rowerowego, a jednocześnie nie wymagają ingerencji w sygnalizację świetlną, ani innych kosztownych inwestycji.

- Zakroczymska od Wójtowskiej do Franciszkańskiej - 180 m;

- Podwale od Kilińskiego do Senatorskiej - 350 m (dalej zalegalizowanie przejazdu rowerzystów przez plac Zamkowy do Krakowskiego Przedmieścia);

- Oboźna od Kopernika do Sewerynów - 100 m - i od Dynasy do Browarnej (przedłużenie istniejącego kontrapasa) - 170 m;

- Widok od Marszałkowskiej do Kruczej - 330 m;

- Nowogrodzka od Chałubińskiego do Emilii Plater - 220 m - i od Poznańskiej do Emilii Plater - 300 m;

- Emilii Plater od Koszykowej do Nowogrodzkiej - 540 m;

- Poznańska od Wspólnej do Al. Jerozolimskich - 300 m;

- Hoża od Poznańskiej do Chałubińskiego - 520 m;

- Mokotowska od Pięknej do placu 3 Krzyży (przed placem wyprowadzenie na chodnik do istniejącego przejazdu przez al. Ujazdowskie) - 490 m;

- Polna od projektowanej ścieżki w Waryńskiego do Jaworzyńskiej - 100 m;

- Koszykowa od Mokotowskiej do placu na Rozdrożu (do projektowanego przejazdu obok przejścia dla pieszych po północnej stronie placu) - 360 m.

Uzupełnieniem kontrapasów w Hożej i Poznańskiej powinno być dopuszczenie ruchu rowerów na kontrapasie dla karetek.

W zależności od lokalizacji, szerokości jezdni, natężenia i prędkości ruchu samochodowego możliwe jest wyznaczenie kontrapasów oznakowaniem zarówno poziomym jak i pionowym lub dopuszczenie ruchu pod prąd tylko oznakowaniem pionowym [zobacz >>>].

Uzasadnienie

Projekt ułatwi poruszanie się po Śródmieściu rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Poprawi dostępność Śródmieścia i bezpieczeństwo ruchu. Służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i dojeżdżającym do Śródmieścia.

Jazda "pod prąd" Nowogrodzką lub Widok jest bezpieczniejsza niż "z prądem" w Al. Jerozolimskich. W miastach Niemiec, Holandii, Belgii [zobacz >>>] czy Francji większość ulic jednokierunkowych jest dwukierunkowa dla rowerzystów - np. w Brukseli [zobacz >>>] 80%. Również w wielu miastach polskich [zobacz >>>] [zobacz >>>] tabliczka "nie dotyczy rowerów" to normalny widok pod znakami zakazu wjazdu - w Gdańsku takie rozwiązanie jest już na 100 ulicach. Najwyższy czas, by szerzej zastosować tę organizację ruchu także w Warszawie!

Kosztorys

- dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd na 4 km ulic (w tym projekty organizacji ruchu, oznakowanie pionowe i ewentualnie poziome) - ok. 360 tys. zł

Załączniki

Mapa lokalizacji proponowanych kontrapasów.

Zestawienie długości proponowanych kontrapasów.

Ulica od do długość [m] uwagi
Zakroczymska Wójtowska Franciszkańska 180
Podwale Kilińskiego Senatorska 350 dalej zalegalizowanie przejazdu rowerzystów przez plac Zamkowy do Krakowskiego Przedmieścia;
Oboźna Kopernika Sewerynów 100
Oboźna Dynasy Browarna 170
Widok Marszałkowska Krucza 330 na końcu skręt w prawo w Kruczą
Nowogrodzka Chałubińskiego Emilii Plater 220
Nowogrodzka Poznańska Emilii Plater 300
Emilii Plater Koszykowa Nowogrodzka 540
Poznańska Wspólna Al. Jerozolimskie 300 od Hożej do Wspólnej istniejący kontrapas dla karetek
Hoża Poznańska Chałubińskiego 520 od Marszałkowskiej do Poznańskiej istniejący kontrapas dla karetek
Polna Waryńskiego Jaworzyńska 100 początek dowiązany do projektowanej ścieżki w ul. Waryńskiego
Mokotowska Piękna pl. 3 Krzyży 490 przez placem wyprowadzenie na chodnik do istniejącego przejazdu dla rowerzystów przez al. Ujazdowskie
Koszykowa Mokotowska pl. Na Rozdrożu 360 zakończenie dowiązane do projektowanego przejazdu dla rowerzystów po północnej stronie placu na Rozdrożu
Razem 3960

Prezentacja

Prezentacja ze spotkania preselekcyjnego: PDF, 3533 kB

Wynik głosowania

Projekt zdobył 3154 głosy (32% głosujących), zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieście i został wybrany do realizacji. Dziękujemy!