Budżet pro-pieszy, pro-rowerowy i zazieleniony

Wieczorem 8 lipca ogłoszono wyniki głosowania w budżecie partycypacyjnym na 2016 rok. W niemal wszystkich dzielnicach na pierwszych miejscach lub w ścisłej czołówce znalazły się projekty ukierunkowane na poprawę warunków życia w mieście poprzez umożliwienie wygodniejszych i bezpieczniejszych podróży pieszych i rowerowych, jak też poprzez zwiększenie ilości i jakości terenów zielonych (np. dzięki zasadzeniu drzew).

Dziękujemy wszystkim, którzy oddali głosy na projekty, które promowaliśmy na naszej stronie, a w szczególności tym, którzy aktywnie zachęcali innych do głosowania. Dzięki waszemu zaangażowaniu już w ciągu półtora roku Warszawa powinna się zdecydowanie zmienić na lepsze.

Wybrane projekty spośród wybranych projektów

Największą liczbę głosów spośród wszystkich projektów w mieście zdobył projekt "Uzupełnienie sieci rowerowej na Pradze-Południe". Niewiele mniej otrzymał projekt przewidujący uciąglenie drogi rowerowej wzdłuż Wału Miedzeszyńskiego pod mostem Poniatowskiego (oba odpowiednio otrzymały o ponad 1500 i 1000 więcej głosów niż kolejne na liście projektów ogólnodzielnicowych). Również lokalne rowerowo-piesze cieszyły się też popularnością - mieszkańcy wybrali m.in. "Rowerem po Koperniku i Saskiej Kępie", "Rowerem po Kamionku i piechotą do Skaryszaka i na Błonia", "Pod prąd rowerem po Grochowie (Kinowa)" i "Wygodnie rowerem po Grochowie Południowym".

Na Pradze Północ na pierwszym miejscu znalazł się projekt "Bezpieczne przejścia dla pieszych i rozwój sieci tras rowerowych na Pradze". Dzięki niemu powstanie m.in. 9 nowych przejść dla pieszych, niemal 50 stanie się bezpieczniejszych, a rowerzyści będą mogli wygodniej poruszać się po Pradze i przeprawiać się przez Wisłę. Prawie tyle samo głosów otrzymał projekt "300 drzew dla Pragi".

W Śródmieściu drugie miejsce (po zakupie książek dla bibliotek) zajął analogiczny projekt dotyczący lewobrzeżnego centrum miasta. Mieszkańcy wybrali też "Marszałkowską na rowerze", czyli wydzielenie drogi rowerowej z zachodniej jezdni ulicy Marszałkowskiej na odcinku ul. Świętokrzyska - ul. Widok oraz dopuszczenie ruchu rowerowego na buspasie w przeciwnym kierunku. Na trzecim miejscu znalazły się "Drzewa dla Śródmieścia" - czyli projekt przewidujący zasadzenie ponad 125 drzew przy ulicach.

Na Ursynowie pierwsze i drugie miejsca ogólnodzielnicowe zajęły projekty przewidujące zasadzenie niemal 100 drzew oraz wytyczenie pasów dla rowerów i poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych (w sposób znacznie tańszy niż budowa sygnalizacji). Spośród projektów lokalnych mieszkańcy wybrali też analogiczny projekt dotyczący ulicy Stryjeńskich oraz kompleksowe wprowadzenie stref "30 km/h" na Zielonym Ursynowie.

Na Ochocie mieszkańcy wybrali projekt przewidujący kontynuację pasa rowerowego na Raszyńskiej oraz uzupełnienie wybranego w zeszłym roku projektu [zobacz >>>] o dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na wszystkich pozostałych ulicach obszaru. Ciągłość uzyska też wadliwie zaprojektowany odcinek trasy rowerowej przy Grójeckiej 128.

Na Bielanach w obszarze I pierwsze miejsce (465 głosów) zajął projekt przebudowy włączeń ścieżek rowerowych na Podleśnej i Gwiaździstej, a dwa kolejne udogodnienia rowerowe również miały wysokie lokaty - 4 i 5. Spośród ogólnodzielnicowych trzecie miejsce (2095 głosów) zdobyły pasy rowerowe na Żeromskiego i Reymonta. W pozostałych obszarach nie zgłoszono projektów rowerowych.

Na Woli powstanie droga dla rowerów wzdłuż ulicy Towarowej od Ronda Daszyńskiego do Kolejowej, co pozostawi jedynie krótki odcinek do uzupełnienia między drogami dla rowerów planowanymi w ramach remontu wiaduktu nad torami kolejowymi. Zrealizowane zostaną też projekty przewidujące wytyczenie pasów dla rowerów, poprawę bezpieczeństwa na przejściach i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych.

Niestety, w Rembertowie dofinansowania nie otrzyma projekt wytyczenia pasów rowerowych w al. Gen Chruściela - choć znalazł się wśród najpopularniejszych projektów, zabrakło 20 tys. złotych na jego realizację, głównie ze względu na wybór kosztownego projektu budowy świateł na przejściu przez dwupasmową, jednojezdniową ulicę lokalną przy szkole podstawowej. (Koszt budowy świateł wyceniono na 300 tys. zł - sześciokrotnie więcej niż budowa wyniesionej tarczy skrzyżowania [zobacz >>>].)

Pełna lista

Pełne wyniki głosowanie dostępne są na stronie Urzędu Miasta:

https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/votingResult/selectMainRegion.

Co z tą Warszawą?

W ub. roku piesi i rowerzyści zwyciężyli pierwszą edycję warszawskiego budżetu partycypacyjnego [zobacz >>>]. Tegoroczne wyniki głosowania ponownie pokazały, że mieszkańcom zależy na atrakcyjnych i przyjaznych ulicach bardziej niż na szerokich jezdniach. Miasto deklaruje rozbudowę sieci tras rowerowych, lecz równocześnie planuje dalsze poszerzanie ulic, w tym w obszarze śródmiejskim [zobacz >>>]. Badania pokazują, że politycy zazwyczaj uważają swoich wyborców za znacznie bardziej prosamochodowych, niż są oni w rzeczywistości. Należy liczyć, że wyniki głosowanie w budżecie partycypacyjnym (reprezentujące próbę ponad stukrotnie większą niż w Barometrze Warszawskim) przyspieszą proces uświadamiania, że mieszkańcy woleliby miasto oferujące wyższą jakość życia niż atrakcyjność dla tranzytu [zobacz >>>].