Dokumentacja zdjęciowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Cierlickiej
Informacje ogólne
Odcinek Kościuszki – Lalki, długość ok. 0,6 km.
Droga powiatowa zbiorcza.
Ulica Cierlicka stanowi jedyne połączenie drogowe północnej i południowej części dzielnicy. Jest to również jedyne ogólnodostępne połączenie rowerowe – pozostałe (przejście podziemne na północnej głowicy przystanku PKP Ursus oraz kładka nad torami w rejonie placu Czerwca 1976 r.) wymagają pokonywania schodów.
Po wschodniej stronie ulicy istnieje chodnik o szerokości 3,5-4,5 m (miejscowo zawężany do ok. 3 m). Chodnik w godzinach szczytu prowadzi dość intensywny ruch pieszy, związany z dojściem na / z przystanku PKP Ursus. Ruch pieszy może jeszcze wzrosnąć po uruchomieniu Szybkiej Kolei Miejskiej lub wprowadzeniu wspólnego biletu ZTM / KM.
Przeprowadzenie tędy trasy rowerowej ma kluczowe znaczenie dla lokalnego systemu rowerowego – pozwoliłoby „spiąć” trasy w ulicach Brzechwy, Wiosny Ludów, Regulskiej (po południowej stronie torów), Traktorzystów, Orląt Lwowskich i Gierdziejewskiego (po stronie północnej).
Prawdopodobnie jedyne akceptowalne rozwiązanie to adaptacja istniejącego chodnika. Do rozważenia pozostaje kwestia, czy lepiej całą dostępną szerokość przeznaczyć na wspólny ciąg pieszo-rowerowy (większe możliwości manewru, elastyczność wykorzystania przestrzeni w zależności od natężenia ruchu pieszego), czy wydzielić dla ruchu rowerowego pas szerokości 2 m od strony jezdni (różnicując go od części pieszej rodzajem nawierzchni – bitum vs płyty chodnikowe).
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Zdjęcia
Początek odcinka – widok w kierunku północnym ze skrzyżowania z ul. Kościuszki.
Schody łączące chodnik wzdłuż ul. Cierlickiej z ul. Wiosny Ludów (po południowej stronie torów). Po lewej widać ścieżynkę wyjeżdżoną przez odważniejszych rowerzystów. Różnica wysokości wynosi w tym miejscu ok. 1,5 – 2 m. Warto rozważyć wykonanie pochylni obok schodów…
…lub wzdłuż widocznej po prawej skarpy. Do ustalenia pozostaje kierunek pochylni (uwaga: na północnym krańcu różnica wysokości jest większa niż na południowym). Konieczne zapewnienie możliwości wyhamowania przed wjazdem na ciąg pieszy.
Widok z naprzeciwka.
Widok w kierunku południowym. Szerokość chodnika w tym miejscu wynosi ok. 4,4 m.
Wąskie gardło – przejście pod torami kolejowymi, szerokość ciągu zawężona do 3,7 m ze względu na wsporniki wiaduktu. Po lewej widoczne wejście na peron przystanku PKP Ursus. W pierwszym etapie konieczne wyrównanie nawierzchni i doświetlenie przejścia (również ze względu na bezpieczeństwo społeczne). Do rozważenia montaż barierki kanalizującej ruch rowerowy bliżej jezdni, a pieszy – bliżej wyjścia ze schodów (blokowałaby wybieganie ze schodów, ale dodatkowo zawężałaby dostępną przestrzeń). W przypadku modernizacji ulicy lub przystanku kolejowego należy zbadać możliwość poszerzenia przejścia (wsporniki?).
Schody pomiędzy torami kolejowymi a ul. Traktorzystów. Rowerzyści czasem korzystają z widocznego po lewej rowka odpływowego. Tutaj wykonanie pochylni byłoby trudniejsze, ze względu na większą różnice wysokości (ok. 3 m), ale możliwe (patrz ul. Traktorzystów).
Widok z naprzeciwka.
Przejazd pod wiaduktem ul. Traktorzystów. Możliwe poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego kosztem skarpy po prawej (wykonanie murku oporowego).
Widok z wiaduktu ul. Traktorzystów na południe.
Schody po północnej stronie ul. Traktorzystów. Nie widać możliwości wykonania pochylni.
Widok z wiaduktu ul. Traktorzystów na północ. Do wyjaśnienia pozostaje kwestia własności zdegradowanego terenu po prawej (za niebieskim płotem, dawniej ZM Ursus). Gdyby udało się odzyskać jego część na cele publiczne, można by wykonać tam łagodny zjazd łączący trasę pod torami kolejowymi z ulicą lokalną równoległą do ul. Traktorzystów.
Widok na teren „za niebieskim płotem”, przez który można by przeprowadzić łącznik z trasą wzdłuż ul. Traktorzystów.
Dojazd do ronda – skrzyżowania z ul. Lalki i Gierdziejewskiego. Wskazana likwidacja płotu po prawej i poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego.
Na rondzie należy umożliwić bezpieczny wjazd na i wyjazd z ul. Lalki (brak wydzielonej drogi dla rowerów) przynajmniej w 3 relacjach (Lalki – Cierlicka, Lalki – Gierdziejewskiego, Cierlicka – Lalki).
Kontynuacja trasy na północny zachód w postaci wydzielonej drogi dla rowerów w ul. Gierdziejewskiego.
Odgałęzienie trasy na północ – skrót do byłej drogi wewnętrznej ZM Ursus.