Komisja Ochrony Środowiska Rady Warszawy o chodniku przy ul. Dewajtis
PROTOKÓŁ Nr 64/13 Z POSIEDZENIA KOMISJI OCHRONY ŚRODOWISKA z dnia 09 grudnia 2013 roku
(fragmenty)
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji
1. Dariusz Figura – Przewodniczący Komisji
2. Aleksandra Gajewska – Wiceprzewodnicząca Komisji
3. Bogdan Żuber – Wiceprzewodniczący Komisji
4. Krystian Legierski
5. Ewa Malinowska-Grupińska
6. Andrzej Melak
7. Anna Pabisiak
8. Piotr Szyszko
9. Zofia Trębicka
10. Maciej Wyszyński
11. Dorota Zbińkowska
oraz zaproszeni goście.
Przewodniczący Komisji Pan Dariusz Figura powitał członków Komisji oraz zaproszonych gości, zaproponował następujący porządek obrad:
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
(…)
6. Przyjęcie projektu stanowiska Rady m.st. Warszawy w sprawie problemów z hałasem na terenie m.st. Warszawy.
7. Plany działań m.st. Warszawy i dzielnicy Bielany w ciągu ul. Dewajtis i obszarze rezerwatu „Las Bielański” ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań komunikacyjnych.
8. Sprawy różne
9. Zakończenie posiedzenia
(…)
Ad. 7
Plany działań m.st. Warszawy i dzielnicy Bielany w ciągu ul. Dewajtis i obszarze
rezerwatu „Las Bielański” ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań
komunikacyjnych.
Poproszony o zreferowanie tematu P. Grzegorz Pietruczuk zastępca Burmistrza dzielnicy Bielany omówił przebieg ciągu pieszego przy ul. Dewajtis oraz dotychczasowe prace. Zaznaczył, iż ich wykonanie konsultowane było z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska z zachowaniem zalecanych technologii. Decyzja o wyborze materiału podłoża była optymalnym rozwiązaniem zarówno pod względem ekonomicznym jak i ekologicznym. Wykonany chodnik służy zwiększeniu bezpieczeństwa jej użytkownikom zwłaszcza w okresie niepogody, szybko zapadającego zmierzchu i nie wyrządza szkody przyrodzie tego rezerwatu.
W dyskusji p. Krystian Legierski powiedział o protestach mieszkańców obawiających się, że droga będzie służyła ruchowi kołowemu. Zapytał o możliwość zastosowania na wymienionym terenie elektrycznych autobusów.
Zdaniem przewodniczącego Komisji p. Dariusza Figury wykonanie nawierzchni dla pieszych z kostki Bauma powoduje, iż tworzy się na niej błoto a zimą wymaga ona odśnieżania. Zastosowanie bardziej nowoczesnej technologii byłoby estetyczne i spełniałoby oczekiwania zainteresowanych.
W dalszej części posiedzenia członkowie Komisji zgodzili się, iż wybudowanie na terenie Rezerwatu Lasu Bielańskiego dużego parkingu samochodowego było błędem, świadczy o dużym natężeniu ruchu samochodowego co w warunkach rezerwatu nie powinno mieć miejsca.
Ponieważ wycofanie się z inwestycji jest już niemożliwe dyskusja na poruszony temat jest bezcelowa tym bardziej że nie można uwzględnić wszystkich stawianych propozycji.
Radni uznali także, iż wykonanie chodników w bezpośrednim sąsiedztwie przebiegającej ulicy nie jest dobrym rozwiązaniem. [Od redakcji: Jedna z radnych wyraziła opinię, że jezdnia ul. Dewajtis jest ,,zbyt śliska” i przez to chodnik tuż przy niej byłby niebezpieczny dla pieszych. Nie wyjaśniła jednak, dlaczego nie nie ma identycznych zastrzeżeń dotyczących mnóstwa chodników tuż przy jezdniach, na których śliskość nie odbiega w żaden sposób od omawianej, na których samochody rozwijają prędkości znacznie wyższe od 50 km/h i jeździ ich znacznie więcej. Przypomnijmy, że na ul. Dewajtis ograniczono prędkość do 30 km/h, a progi spowalniające gwarantują jego przestrzeganie. Ten głos w dyskusji daje dobry pogląd na temat kompetencji i obiektywizmu niektórych radnych.]
Z zaistniałej sytuacji należy wyciągnąć wnioski co nie zmienia faktu, iż znajdujący się w środku rezerwatu kompleks edukacyjno-kulturalny, obiekty zabytkowe oraz sakralne wymagają skomunikowania.
Dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie autobusu elektrycznego przy jednoczesnym zakazie ruchu samochodowego.
Przedstawiciel Stowarzyszenia „Zielone Mazowsze” stwierdził, iż przed powstaniem ciągu pieszego, o którym mowa, przedstawiono warianty umożliwiające zastosowanie innego rozwiązania /np. budowę szerszego chodnika bezpośrednio przy jezdni ul. Dewajtis/ na co przytoczył stosowne dokumenty.
Zdaniem mówiącego powyższa decyzja winna być unieważniona z uwagi na łamanie przepisów, brak planu zagospodarowania przestrzennego, nieprzestrzeganie przepisów ustawy środowiskowej, niegospodarność publicznymi środkami, brak konsultacji społecznych, niewykonanie badań ruchu.
Obecni na posiedzeniu mieszkańcy Bielan zwrócili uwagę na unikalny w skali Europy charakter Lasu Bielańskiego i konieczność utrzymania jego celów rekreacyjnych co ma ścisły związek z przestrzeganiem obowiązujących przepisów.
Zgłaszano liczne zastrzeżenia związane z prowadzoną z urzędem korespondencją na powyższy temat, trudnościami z utrzymaniem wykonanej drogi w czystości bez ponoszenia dodatkowych kosztów a także bez szkód dla środowiska.
Analizowano inne rozwiązania komunikacyjne w tym wytyczenia przejść od strony Wisłostrady.
P. Mieczysław Reksnis dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji zaznaczył, iż rozwiązanie polegające skomunikowaniu omawianego miejsca z Wisłostradą nie powstało z powodu oprotestowania przez środowiska ekologiczne z uwagi na konieczność wycinki drzew.
[Od redakcji:
Przykro słuchać, jak dyrektor BDiK dezinformuje opinię publiczną. Wyjaśniamy: Negatywna opinia naukowców [zobacz >>>] doprowadziła do opracowania alternatywnego rozwiązania [zobacz >>>], które żadnej wycinki w rezerwacie już nie wymagało i nikt go nie oprotestował, a mimo to je zarzucono [zobacz >>>]. Ratusz zaniechał połączenia ul. Dewajtis z Wisłostradą z sobie tylko znanych przyczyn (głównie politycznych), chętnie więc dla odwrócenia uwagi zrzuca winę na mitycznych ekologów albo na konserwatora przyrody [zobacz >>>].]
Ponadto utworzenie linii autobusowej od tej właśnie strony nie wzbudzało zainteresowania pasażerów – było więc nieracjonalne.
Zastosowanie transportu autobusowego od strony Bielan do wspomnianego parkingu zwiększałoby natężenie ruchu stanowiąc zagrożenie. Aktualnie analizowane jest zorganizowanie bezpiecznej obsługi komunikacyjnej nie ingerującej w rezerwat.
Ad. 7
Sprawy różne
P. Ewa Malinowska- Grupińska poinformowała o otrzymaniu korespondencji dotyczącej przygotowania projektu zarządzenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Morysin”. Przewodniczący uznał, iż w najbliższych dniach podejmie decyzję o terminie opiniowania projektu uchwały w poruszonej sprawie.
Ad. 8
Zakończenie posiedzenia.
Wobec wyczerpania porządku posiedzenie zakończono.
Opracowała:
B. Pikula BRW
Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska
Dariusza Figura
Źródło:
bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/000ee44c/gderfdwbzqleqqmntfqjymdflenjqfal/protokol_ochr_09_12_2013_.pdf
Zobacz też:
Interesujące wystąpienie p. Grzegorza Pietruczuka [zobacz >>>]