ZTM o obsłudze autobusem UKSW przy ul. Dewajtis II
Warszawa, 7 października 2008
NOTATKA SŁUŻBOWA
w sprawie obsługi kompleksu UKSW przy ul. Dewajtis za pomocą lokalnego transportu zbiorowego ZTM.
Zarząd Transportu Miejskiego uprzejmie informuje, że uruchomienie regularnej komunikacji autobusowej na na ulicy Dewajtis wymaga od zarządcy drogi przygotowania stosownego projektu organizacji ruchu, zaopiniowanego przez ZTM i zatwierdzonego przez Wydział Organizacji Ruchu Biura Drogownictwa i Komunikacji. Należy również przygotować miejsce do zawracania autobusu w rejonie kampusu uniwersyteckiego i zlikwidować istniejące progi zwalniające.
ZTM wielokrotnie informował zainteresowane strony, że uruchomienie komunikacji autobusowej na ul. Dewajtis jest możliwe, wymaga jednak spełnienia określonych warunków. informujemy, że układ drogowy przewidywany do prowadzenia komunikacji zbiorowej spełniać musi następujące wymagania:
- konstrukcja nawierzchni przystosowana do prowadzenia ruchu pojazdów ciężkich,
- szerokość jezdni dwukierunkowej min. 6 m,
- wewnętrzny promień skrętu min. 12m,
- brak progów zwalniających,
- zapewnienie odpowiedniego miejsca do zawracania i postoju autobusów (szerokość jezdni 6m, promień skrętu wewnętrznego min. 12m),
Jednocześnie uwarunkowania lokalne wymuszają konieczność doprecyzowania szczegółowych wymagań dla obsługi ul. Dewajtis:
- eliminacja ruchu pieszego z jezdni ul. Dewajtis poprzez budowę chodników,
- przycięcie gałęzi i odpowiednie oznakowanie pni drzew rosnących bezpośrednio przy jezdni (w skrajni) ul. Dewajtis,
- budowa następujących przystanków:
- krańcowego przy miejscu do zawracania autobusów, w bezpośredniej bliskości Uniwersytetu,
- pary przystanków na ul. Dewajtis przy skrzyżowaniu z ul. Marymoncką (umożliwiających przesiadki do i z linii tramwajowych),
- tymczasowego przystanku na ul. Lindego za skrzyżowaniem z ul. Kasprowicza (w celu dwukierunkowego skomunikowania nowej linii ze stacją metra Wawrzyszew).
W miejscach przystanków powinien znajdować się chodnik lub wysepka przystankowa o wymiarach 20m x 2m.
W chwili obecnej ul. Dewajtis jest ciągiem komunikacyjnym pieszo-jezdnym, po którym odbywa się zarówno ruch pieszy i kołowy, okresowo mogący zostać uznany za intensywny.
Mając na uwadze otrzymywane postulaty skomunikowania centralnego kampusu UKSW z wieloma innymi lokalizacjami: ciągiem ul. Marymonckiej, linią metra oraz kampusem UKSW na terenie Młocin, proponujemy uruchomienie nowej linii autobusowej. Poniżej przedstawiamy wstępną, przykładową trasę takiej linii, możliwą do rozważenia po spełnieniu ww. warunków:
UKSW (Dewajtis) – Dewajtis – Lindego – Kasprowicza (stacja metra Wawrzyszew) – Węzeł Metro Młociny – Zgrupowania AK „Kampinos” – Pułkowa – Dzierżoniowska – Dankowicka – Żubrowa – Wóycickiego – MŁOCINY UKSW (powrót: Wóycickiego – Pułkowa).
W dalszej perspektywie nie jest wykluczone, docelowe wydłużenie trasy nowej linii przez Wisłostradę, os. Ruda do PI. Wilsona, co pozwoliłoby na zwiększenie możliwości skomunikowania kampusu UKSW z liniami łączącymi inne dzielnice Warszawy (np. na przystanku OS. POTOK oraz na samym Placu Wilsona).
Ponadto informujemy, że obecnie trwają analizy na temat możliwości wprowadzenia do eksploatacji autobusów z ekologicznym napędem (np. z napędem hybrydowym) lub napędzanych ekologicznym paliwem (np. bioetanolem). Zastosowanie tego typu pojazdów znacząco zmniejsza emisję spalin do atmosfery, co jest szczególnie istotne wobec możliwej eksploatacji tych pojazdów przez teren Rezerwatu „Las Bielański”.
Alternatywną propozycją może być uruchomienie linii autobusowej obsługującej istniejące przystanki od strony ul. Wybrzeże Gdyńskie. Jednakże dojście do przystanków wymaga dwukrotnego pokonania znacznej różnicy poziomów (skarpa warszawska oraz nasyp Wisłostrady), a długość drogi, jaką trzeba dodatkowo pokonać do wejścia na teren uniwersytetu (ok. 600m.) jest niewiele krótsza w stosunku do aktualnego dojścia od ciągu ul. Marymonckiej (ok. 800m). Ponadto dojścia do przystanków wymagają przebudowy wraz z dostosowaniem do obsługi pasażerów niepełnosprawnych.
Zarząd Transportu Miejskiego od wielu lat wyraża zainteresowanie i dobrą wolę w zakresie usprawnienia obsługi komunikacyjnej UKSW. Niejednokrotnie podejmowane byty analizy na temat możliwości skierowania linii autobusowej na ciąg ul. Dewajtis, jednak praktyczna realizacja takiego rozwiązania wymaga uzyskania akceptacji powyższej koncepcji przez wszystkich zainteresowanych (Dzielnica Bielany, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Konserwator Przyrody, środowiska ekologiczne).
Skan kopii pisma
wrzutnia.fz.eco.pl/dewajtis/ztm_notatka_bez_fot2008.pdf
(pominięto zdjęcia)
Wcześniejsza notatka ZTM na ten temat [zobacz >>>]
Od redakcji
To pierwszy dokument z ,,nowej serii” otrzymanych niedawno. Będziemy je sukcesywnie publikować w tej postaci, a już teraz są dostępne jako skany w formacie PDF pod adresem
wrzutnia.fz.eco.pl/dewajtis/
(trzeba wybrać pliki o najnowszej dacie)