Pismo MDL-15-0284-01-MS

Do: Zarząd Terenów Publicznych.

W związku z aktualizacją rozporządzeń określających warunki dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych, zwracam się z wnioskiem o weryfikację kosztów realizacji najpopularniejszego śródmiejskiego projektu z Budżetu Partycypacyjnego 2015, czyli „Kontrapasów rowerowych” [zobacz >>>].

Projekt przewiduje zmianę organizacji ruchu na 11 ulicach lokalnych o łącznej długości 4 km, przy budżecie na poziomie 360 tys. zł.

Analogiczne zmiany przeprowadzone w Radomiu na 37 ulicach o łącznej długości ponad 10 km [zobacz >>>] kosztowały ponadczterokrotnie mniej.

Jako że koszt zmian organizacji ruchu zamknął się w 80 tys. zł, pozostałe 20 tys. zł z puli zarezerwowanej w budżecie obywatelskim przeznaczono na wdrożenie dodatkowych usprawnień rowerowych, takich jak brakujące łączniki i przejazdy.

Biorąc pod uwagę opóźnienie w realizacji projektu śródmiejskiego [zobacz >>>], należy już teraz oszacować rzeczywisty koszt zmian organizacji ruchu wykonywanych przede wszystkim przy pomocy oznakowania pionowego (prawdopodobnie nie przekraczający 1/4 przewidzianego budżetu), oraz rozszerzyć zakres prac o dodatkowe ulice jednokierunkowe, tak aby pula zarezerwowana na realizację projektu została efektywnie wykorzystana w całości. Przede wszystkim umowy na opracowanie projektów zmian organizacji ruchu powinny od razu objąć dodatkowe ulice, tak by możliwe było wdrożenie zmian na większej liczbie ulic bez konieczności powtarzania czaso- i pracochłonnej procedury przygotowywania projektów zmian organizacji ruchu. Listę ulic, na jednokierunkowych, na których powinien zostać dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy (głównie przy pomocy znaków T-22) przedstawiam w załączniku.

Do wiadomości:
Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej

Załącznik

Lista ulic jednokierunkowych w Śródmieściu, na których powinien zostać dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy, a które nie znalazły się w zwycięskim projekcie z 2014 r.

  • Baczyńskiego,
  • Bednarska,
  • Boduena,
  • Canaletta,
  • Ciasna (Gomulickiego - Świętojerska),
  • Dragonów,
  • Elektoralna,
  • Foksal,
  • Franciszkańska (Koźla – Zakroczymska),
  • Frascatti,
  • Gałczyńskiego,
  • Gęsta,
  • Gomulickiego,
  • Jaracza,
  • Kawalerii,
  • Konopnickiej,
  • Kopernika (Karasia – Oboźna),
  • Koszykowa (Mokotowska – Pl. Konstytucji),
  • Kościelna,
  • Kozia,
  • Koźmińska,
  • Kubusia Puchatka,
  • Mariensztat,
  • Miła,
  • Moniuszki,
  • Mysia,
  • Natolińska,
  • Niska,
  • Nowiniarska,
  • Nullo,
  • Okólnik,
  • Parkingowa,
  • Poznańska (Hoża – Wilcza),
  • Próżna,
  • Przemysłowa,
  • Przeskok,
  • Przyrynek,
  • Radna,
  • Rajców,
  • Sapieżyńska,
  • Sewerynów,
  • Sienna,
  • Służewska,
  • Smolna,
  • Smulikowskiego,
  • Śliska,
  • Śniadeckich (plac Politechniki - droga dla rowerów),
  • św. Barbary,
  • Wałowa,
  • Warecka,
  • Wiejska (Frascatti – Prusa),
  • Wilcza (Plater – Poznańska i al. Ujazdowskie - Mokotowska),
  • Wiślana,
  • Wspólna (Chałubińskiego – Poznańska).