Poniższe rozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [zobacz >>>] Zdobyło ono pierwsze miejsce w kategorii "ruch rowerowy". [zobacz >>>]

Lokalizacja:

zgłaszane rozwiązanie dotyczy całej Warszawy (środki transportu ZTM)

Uzasadnienie kapituły:

Odwrotnie niż w przypadku przewozu rowerów w Kolejach Mazowieckich, zgłaszane rozwiązanie ma znaczenie przede wszystkim w podróżach po mieście. Poza relacjami rower + transport zbiorowy, zachęca ono do samodzielnych podróży rowerowych poprzez stworzenie możliwości kontynuowania podróży w przypadku poważniejszej awarii roweru. Fakt, że można z rowerem wsiąść do autobusu, tramwaju czy metra zdecydowanie zwiększa komfort psychiczny podróżującego i zmniejsza niektóre słabości roweru względem samochodu, jak np. brak ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi.

Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- uwzględniać potrzeby rowerzystów przy planowaniu wielopoziomowych węzłów przesiadkowych oraz przystanków dostępnych przez kładkę lub przejście podziemne: pochylnie prowadzące na przystanek ułatwią też podróż niepełnosprawnym i osobom z wózkami dziecięcymi, są one przy tym znacznie tańsze w eksploatacji od wind;

- wyposażyć autobusy w pasy do mocowania rowerów, na wzór pasów do mocowania wózków inwalidzkich;

- stosować w metrze bramki umożliwiające przeprowadzanie roweru.

Uzasadnienie zgłaszającego:

Rozwiązanie polega na możliwości przewożenia rowerów w granicach Warszawy za darmo w środkach transportu ZTM. Ułatwia to podróże łączone np.: do tramwaju / SKM / autobusu rowerem, od tramwaju / SKM / autobusu do celu rowerem, pomaga w sytuacjach awaryjnych (guma, połamane koło, kontuzja), podczas i po deszczu (szczególnie pomocne gdy nie ma się błotników).

Ogromnym plusem tego rozwiązania jest to, że nie trzeba się martwić, gdzie kupić bilet, gdy kioski są pozamykane ani pchać się do kierowcy co bywało bardzo uciążliwe, , zarówno dla rowerzysty jak i innych pasażerów, w przeszłości.

Kolejnym plusem tego rozwiązania jest możliwość zostawienia roweru w przedziale towarowym na specjalnie do tego przeznaczonych hakach, znajdujących się na początku i końcu składu SKM lub w przypadku autobusów przegubowych/tramwajów naprzeciwko środkowego wejścia w miejscu przeznaczonym na wózki/miejsce dla inwalidów, o ile są one wolne.

Na koniec warto podkreślić, że przy wzrastającej liczbie autobusów / tramwajów niskopodłogowych / składów SKM, a także ścieżek rowerowych (choć znacznie wolniej niż by życzyli sobie tego rowerzyści) rozwiązanie to będzie coraz popularniejsze, szczególnie na krótkich fragmentach np.: by dojechać do ścieżek rowerowych, bez konieczności włączania się do ruchu kołowego na drogach.