Bezpieczeństwo na konferencji Miasto i Transport 2008
11 grudnia 2008 na Politechnice Warszawskiej odbyła się kolejna Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2008 współorganizowana przez prężne Koło Naukowe Inżynierii Komunikacyjnej (KNIK). Tematem przewodnim był „Bezpieczny system transportowy”
Nie czujemy się na siłach, by streścić wszystkie wystąpienia. Ograniczymy się do subiektywnego zasygnalizowania dwóch kwestii.
Rola audytu w procesie poprawy brd
prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca z Katedry Dróg i Inżynierii Drogowej WIL Politechniki Krakowskiej mówił o ogromnej roli audytu projektów drogowych dla poprawy brd. Poparł swoje wystąpienie kilkoma wymownymi przykładami błędów, zarówno ewidentnych, jak i trudniejszych do przewidzenia, kiedy projektant nie zna wystarczająco dobrze danej okolicy i występujących w niej specyficznych czynników.
W komentarzu na zakończenie I sesji prof. dr hab. inż. Tadeusz Sandecki z Instytutu Dróg i Mostów WIL Politechniki Warszawskiej poparł tezy wystąpienia prof. Gacy podkreślając konieczność etapowego dochodzenia do najlepszego rozwiązania i wielokrotnego sprawdzania projektów.
Miło było słyszeć z ust prawdziwych fachowców poglądy potwierdzające słuszność tego, co nasze Stowarzyszenie od lat postulowało, a obecnie w miarę skromnych możliwości stara się praktykować podczas uzgodnień na radach technicznych ZDM i spotkaniach w biurze Inżyniera Ruchu [zobacz >>>].
Nikt, projektując drogę, nie powinien się uważać za nieomylną wyrocznię i ostateczną instancję, przeciwnie – każdy powinien z uwagą wysłuchać krytycznych opinii, zwłaszcza z ust użytkowników.
Bezpieczne korzystanie z roweru
Aleksander Buczyński z ZM ciekawie i przystępnie omówił kilka istotnych, choć w Polsce mało znanych prawd na temat zagrożeń ruchu rowerowego
[zobacz >>>].
Podsumowanie
Organizatorom należą się podziękowania i uznanie za świetne przygotowanie i obsługę tego wydarzenia. Gorąco zachęcamy do wzięcia udziału w kolejnej konferencji w grudniu 2009 r.
Konferencję współorganizowało i współfinansowało Biuro Drogownictwa i Komunikacji, a honorowym patronatem objął (obok JM rektora PW) prezydent m.st. Warszawy. Bardzo cieszy aktywny udział Ratusza, ale radość mogłaby być jeszcze większa, gdyby dyrektorzy miejskich instytucji zapisani na listę uczestników wytrwali do ostatniej sesji i na sali pojawiło się więcej radnych i decydentów. Niestety, obserwując stołeczny transport wciąż można odnieść wrażenie, że władzom łatwiej promować dobre praktyki w salach wykładowych, niż konsekwentnie je wdrażać na ulicach.
Relacja sprzed roku [zobacz >>>]