Najlepsze praktyki

22 września, podczas obchodów Europejskiego Dnia bez Samochodu, na stoisku Zielonego Mazowsza przy placu Zamkowym ogłoszono wyniki konkursu na najlepsze rozwiązania komunikacyjne dla niezmotoryzowanych już funkcjonujące w Warszawie. [zobacz >>>] [zobacz >>>] Ich konsekwentne wdrażanie powinno przyczynić się do większego powodzenia obchodów 22 września w przyszłości, jak również mniejszych korków przez resztę roku.

W konkursie chodziło o wskazanie rozwiązań już funkcjonujących w aglomeracji warszawskiej, które podobają się podróżnym. Zamiast ciągłego narzekania, udało się pochwalić to, co już udało się zrobić i pokazać, w którą stronę ludzie chcieliby, aby szły dalsze działania miasta.

A oto wyniki plebiscytu, w którym prawie 700 osób wybierało najlepsze spośród rozwiązań wytypowanych przez kapitułę ekspertów [zobacz >>>]:

Transport zbiorowy

I miejsce – 38% głosów – wspólny bilet Zarządu Transportu Miejskiego i Kolei Mazowieckich. [zobacz >>>] Obecnie obowiązuje on w granicach Warszawy, ale wedle najnowszych doniesień już wkrótce ma zostać poszerzony do Pruszkowa i Sulejówka. Byłby to pierwszy krok w stronę prawdziwego biletu aglomeracyjnego.

II miejsce – 29% głosów – wydzielony pas autobusowy z odrębną sygnalizacją dla autobusów. [zobacz >>>] Było to również zgłoszenie dotyczące Dzielnicy Śródmieście, które zdobyło największą ilość głosów (jak też trzecie miejsce w ilości głosów ze wszystkich 15 rozwiązań).

III miejsce – 18% głosów – wydzielony pas tramwajowy [zobacz >>>] – czyli rozwiązanie analogiczne do powyższego, zapewne mniej popularne głównie ze względu na fakt, że większość pasów tramwajowych w Warszawie już jest wydzielona, jest więc mniejsze pole do popisu w przyszłości.

IV miejsceprzewóz roweru w Kolejach Mazowieckich. [zobacz >>>] Być może w przyszłości będzie on, na wzór przewozu rowerów w ZTM, funkcjonował przez cały rok.

V miejscelokalna linia autobusowa, [zobacz >>>] umożliwiająca dojeżdżanie do punktów zainteresowania w okolicy miejsca zamieszkania bez konieczności używania samochodu lub kłopotliwych przesiadek.

Ruch pieszy

I miejsce – 31% głosów – Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd rowerowy. [zobacz >>>] Rozwiązanie to zdobyło również wyróżnienie kapituły konkursu – jak widać podoba się ono zarówno ekspertom jak i użytkownikom, będąc przy tym rozwiązaniem tanim i prostym we wdrażaniu. Należy mieć nadzieję, że wyniesione przejścia i przejazdy będą wkrótce łatwiejsze do znalezienia w w stolicy niż obecnie. Tym bardziej, że poboczne korzyści takiego rozwiązania widać szczególnie w taką pogodę, jak panowała 22 września: na wyniesionym przejściu dla pieszych nie mają szans powstawać kałuże, z których woda ochlapywałaby oczekujących przechodniów.

II miejsce – 30% głosów – Krakowskie Przedmieście, czyli warszawski trotuar [zobacz >>>] i jedna z nielicznych warszawskich ulic, których jezdnie doczekały się zwężenia. Jak widać, piesi doceniają, gdy przeznacza się część pasa drogowego na coś innego niż jechanie w inne miejsce.

III miejsce – 13% głosów – Pasaż Wiecha, Chmielna i Nowy Świat (w weekendy), [zobacz >>>] czyli strefa wyłącznie piesza. Być może jest to póki co nieco mniej spektakularne pod kątem estetyki i wykończenia, ale za to całkowite oddanie przestrzeni pieszym, z wykluczeniem ruchu samochodowego. Dzięki temu w centrum miasta można na chwilę odetchnąć od spalin i hałasu.

IV miejsceWyniesione oznakowanie poziome przy przejściach dla pieszych, [zobacz >>>] czyli zwężenie jezdni w najbardziej niebezpiecznym punkcie, tym samym minimalizując czas przebywania pieszego na jezdni, kiedy istnieje ryzyko wypadku.

V miejsceWyniesione tarcze skrzyżowań. [zobacz >>>] Jak widać, trzy z pięciu zgłoszonych rozwiązań w kategorii "ruch pieszy" dotyczyły tego samego: ludziom podoba się ruch uspokojony, jako znacząco zmniejszający ryzyko wypadków i tym samym podwyższający poczucie bezpieczeństwa. W sumie zdobyły one większość głosów w tej kategorii.

Ruch rowerowy

I miejsce – 26% głosów - Darmowy przewóz roweru w środkach transportu ZTM [zobacz >>>] – rozwiązanie, które trudno dalej ulepszać. Warto się jednak zastanowić nad pobocznymi udogodnieniami, które uczyniłyby ten przewóz łatwiejszym i wygodniejszym, przy okazji ułatwiając tez podróż innym: np. wyższymi peronami przystanków.

II miejsce – 23% głosów – Kontrapas rowerowy [zobacz >>>] - jest to rozwiązanie bardzo tanie w wykonaniu, a drastycznie ułatwiające podróże rowerowe. Dzięki temu, że rower zajmuje wielokrotnie mniej miejsca niż samochód, bez problemu mieści się on obok samochodu na ulicy jednokierunkowej. Niestety w Warszawie taki kontrapas jest tyle jeden, ale należy mieć nadzieję, że ta sytuacja ulegnie zmianie.

III miejsce – 23% głosów (zaledwie dwa głosy mniej) - Włączenie ścieżki w jezdnię [zobacz >>>] - jest to rozwiązanie na jedną z najczęstszych przyczyn narzekań rowerzystów i publicystów, czyli ślepo kończące się ścieżki. Na przykładzie Puławskiej pokazano, że można płynnie, wygodnie i bezpiecznie pozwolić włączyć się rowerzyście do ruchu ulicznego.

IV miejsce - Bezpieczne stojaki rowerowe [zobacz >>>] – to rozwiązanie na szczęście staje się coraz łatwiejsze do zauważenia na co dzień, m.in. dzięki staraniom dzielnicy Śródmieście.

V miejsce - Kładka z pochylniami zamiast wind [zobacz >>>] - tańsze w konserwacji rozwiązanie od kładki z windami, odporne na awarie i minimalizujące (nieuniknione w przypadku kładek) utrudnienia dla rowerzystów.

Nagrody

Transport zbiorowy

Miejsce Zgłaszający Nagroda Ufundowana przez
I Jakub Bartoszewicz Karty miejskie, łącznie ważne przez 270 dni Metro Warszawskie
II Paulina Wapińska "Sztuka cenniejsza niż złoto" Urząd Dzielnicy Ursynów
III Jagoda Rodzoch "Spacerownik warszawski" Zielone Mazowsze

Ruch pieszy

Miejsce Zgłaszający Nagroda Ufundowana przez
I Anna Daria Wachowicz Bony towarowe do sklepu turystycznego Zarząd Dróg Miejskich
II Piotr Ciszecki "Sztuka cenniejsza niż złoto" Urząd Dzielnicy Ursynów
III Katarzyna Nowicka "Spacerownik warszawski" Zielone Mazowsze

Ruch rowerowy

Miejsce Zgłaszający Nagroda Ufundowana przez
I Piotr Ciszecki Rower miejski Zielone Mazowsze
II Agnieszka Anioła "Stolica niezłomna" Urząd Dzielnicy Ursynów
III Tomasz Opach "Spacerownik warszawski" Zielone Mazowsze

Nagroda główna w kategorii "ruch rowerowy" czeka przed namiotem Zielonego Mazowsza.

Nagroda specjalna Dzielnicy Śródmieście

Aparat fotograficzny i inne upominki z rąk Urszuli Majewskiej z Urzędu Dzielnicy Śródmieście otrzymała Paulina Wapińska.

Nagrody pocieszenia

Autorzy zgłoszeń, które zajęły czwarte i piąte miejsca otrzymali od Zielonego Mazowsza, odpowiednio, pamiątkowe koszulki i torby.

Nagrody dla głosujących

Wśród osób, które brały udział w plebiscycie rozlosowaliśmy 5 zestawów upominków ufundowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Otrzymali je: Dominik Chudzik, Alicja Iller, Artur Klodos, Marcin Kordowski i Katarzyna Wojda.

Koszulki Zielonego Mazowsza otrzymali zaś: Gabriela Bielecka, Krzysztof Łuckiewicz, Łukasz Kościjańczuk, Piotr Mechocki, Piotr Markowski i Łukasz Wildangier.

Podziękowania

Konkurs zorganizowany został przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, które serdecznie dziękuje za pomoc:

Urzędowi Dzielnicy Śródmieście,
Urzędowi Dzielnicy Ursynów,
Metru Warszawskiemu,
Zarządowi Dróg Miejskich,
Zarządowi Transportu Miejskiego,
"Magazynowi rowerowemu",
"Polskim drogom",
"Transportowi miejskiemu i regionalnemu",
Unii Europejskiej, współfinansującej projekt „Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych” realizowany przez Zielone Mazowsze
oraz, oczywiście, wszystkim zgłaszającym rozwiązania i głosującym w plebiscycie.

I co teraz?

Już wkrótce raport z konkursu zostanie wręczony osobom odpowiedzialnym za kierunki rozwoju transportu w mieście. Będziemy dążyć do tego, aby rozwiązania wyłonione w konkursie, a szczególnie te najbardziej docenione przez głosujących, były znacznie szerzej implementowane w aglomeracji warszawskiej. Zachęcamy tez do samodzielnego zgłaszania takich sugestii właściwym instytucjom i urzędom. Wydaje się, że wyniki konkursu organizowanego przy pomocy wielu spośród tych instytucji powinny być przekonującym argumentem.