Konsultacje trasy tramwajowej na Kasprzaka
Od redakcji
Trasa tramwajowa na Kasprzaka była konsultowana z Komisją Dialogu Społecznego ds. Transportu na wcześniejszym etapie, gdy rozważano jeszcze pięć wariantów [zobacz >>>]. Od tego czasu odrzucono wariant przez Ordona oraz jeden z wariantów linii tramwajowej na całej długości ul. Kasprzaka.
Wariant zalecany przez KDS – polegający na zastąpieniu bezkolizyjnej jezdni ul. Kasprzaka torowiskiem tramwajowym – to obecnie wariant W1.
W wariancie W2 – droższym o 30 mln złotych – przewidziano dobudowanie torowiska do istniejącego tunelu obok jezdni, co ogranicza efektywność inwestycji (stanowi równoczesną zachętę do jazdy tramwajem i samochodem, zapewnia intensywny hałas na przystanku tramwajowym oraz generuje ruch wzbudzony [zobacz >>>]). Wariant W3 przewiduje odtworzenie „łamanej” trasy Kasprzaka-Prymasa-Wolska.
Zachęcamy do udziału w konsultacjach!
Ruszają konsultacje społeczne
Spółka Tramwaje Warszawskie we współpracy z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy organizuje konsultacje społeczne dotyczące budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka (odc. ul. Skierniewicka – ul. Redutowa).
Przedsięwzięcie to stanowi element większego projektu polegającego na połączeniu Bemowa, Bielan z Wolą i Śródmieściem komunikacją tramwajową. Inwestycja ta jest przewidziana do realizacji w najważniejszym dokumencie planistycznym Warszawy –
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przez Radę m.st. Warszawy w 2006 r. Dotychczas w ramach tego projektu zrealizowano nowe trasy tramwajowe w ul. Powstańców Śląskich: odc. ul. Górczewska – ul. Radiowa (2014 r.) i odc. pętla Nowe Bemowo – ul. Broniewskiego (2006 r.).
O konsultacjach społecznych
Konsultacje społeczne przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych projektem budowy nowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka.
Podczas konsultacji społecznych będzie można zapoznać się projektem i wariantami rozwiązań podczas:
• spotkań otwartych i w punktach konsultacyjnych,
• spaceru prezentującego tą inwestycje
Harmonogram konsultacji
Zebrane w toku konsultacji stanowiska, opinie, wnioski i uwagi mają posłużyć do udoskonalenia i poprawy dotychczas przygotowanych rozwiązań, tak aby finalnie nowa trasa tramwajowa odpowiadała na potrzeby mieszkańców Warszawy i służyła wszystkim przez wiele lat.
3 warianty przebiegu trasy tramwajowej w ul. Kasprzaka
Do oceny i dyskusji w mieszkańcami przedstawiono trzy warianty różniące się od siebie rozwiązaniami technicznymi, przebiegiem, warunkami ruchu tramwajów i kosztami.
Wariant W1
Warianty W1 i W2 są rozwiązaniami zbliżonymi do siebie pod kątem przebiegu trasy. Istotne różnice występują w rejonie skrzyżowania ul. Kasprzaka / ul. Wolskiej / ul. Redutowej.
W wariancie W1 obecny bezkolizyjny przebieg jezdni ul. Kasprzaka jest zaadoptowany pod torowisko tramwajowe i przystanki powiązane z istniejącym tunelem pieszym.
W związku z tym w rejonie cerkwi pw. św. Jana Klimaka i kościoła pw. św. Wawrzyńca planowane jest nowe skrzyżowanie ul. Wolskiej z jezdnią północną ul. Kasprzaka.
Wariant W2
Wariant W2 zakłada rozbudowę wykopu i wprowadzenie tam obok jezdni torowiska. Jest to wariant droższy ze względu na konieczność rozbiórki i wzniesienia na nowo wiaduktów w ciągu ul. Wolskiej i ul. Redutowej. Ponadto, charakteryzuje się on mniejszą dostępnością dla pieszych, jednak pozostawia takie same jak obecnie warunki ruchu samochodów.
Wariant W3
Wariant W3 jest wariantem najtańszym i zarazem najkrótszym – polega on na połączeniu torowiska w ul. Kasprzaka z torowiskiem w ul. Wolskiej poprzez al. Prymasa Tysiąclecia.
Nie daje on jednak dobrych efektów ruchowych dla tramwaju – średnia prędkość podróży wyniosłaby 14 km/h. Co więcej, przebieg ten nie obejmuje swym zasięgiem intensywnie zabudowywanych terenów Odolan.
Podsumowanie
a) Wariant W1
– wstępny koszt inwestycji: 102 714 303 zł brutto,
– prędkość komunikacyjna w okresie szczytu: 24,0 km/h
b) Wariant W2:
– wstępny koszt inwestycji: 133 304 186 zł brutto,
– prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego: 24,0 km/h
c) Wariant W3:
– wstępny koszt inwestycji: 52 997 492 zł brutto,
– prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego: 14,0 km/h
Więcej informacji
Dodatkowe informacje dostępne są na stronie
www.tramwajnakasprzaka.pl
(w tym przede wszystkim w zakładce „Dokumenty” na górze strony).