Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych w przeliczeniu na kilometr długości tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat! Porównaliśmy 20 inwestycji w sieć metra z całej Unii. Droższa okazała się tylko jedna - w Marsylii. W większości krajów (także bardzo bogatych) metro udało się zbudować 3-4 razy taniej niż w Polsce.

Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie

Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C - katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne - należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne.

Porównanie kosztów budowy metra w miastach Unii Europejskiej (mln euro/km).

Droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Ale tam na odcinku długości zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.

W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga). O tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.

Analizowane projekty

Miasto linia odcinek długość rok ukończenia
Bilbao L3 przedłużenie linii 3 5,9 km 2013
Monachium U6 przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum 4,5 km 2006
Madryt L12 pętla Metro Sud na południu 41 km 2003
Sofia L2 przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier 6,5 km 2012
Bukareszt L5 pierwszy odcinek linii 5 6,1 km 2013
Sofia L1 przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose 2,1 km 2012
Norymberga U3 przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz 1,3 km 2011
Lyon A przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin - La Soie 1 km 2007
Tuluza B nowa linia B 15,7 km 2007
Turyn L1 pierwsza linia w mieście 13,1 km 2011
Kopenhaga M1+M2 dwie linie łącznie [zobacz >>>] 20 km koszty z 2002
Ateny 2 przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko 5,5 km 2009
Monachium U3 przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum 2,2 km 2007
Hamburg U4 przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi 3,5 km 2012
Mediolan L4 czwarta linia w mieście 15,8 km 2017
Paryż M4 przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge 1,5 km 2013
Praga C przedłużenie linii C do stacji Letňany 4,6 km 2008
Barcelona L9+L10 nowe linie 9 i 10 47,8 km 2014
Rzym B1 odnoga linii B 5 km 2013
Warszawa L2 pierwszy odcinek linii 2 6,3 km 2014
Marsylia L1 przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère 2,5 km 2010