W styczniu Masa Krytyczna pojechała (na niektórych ulicach) pod prąd, by przypomnieć o konieczności wytyczenia w Warszawie kontrapasów dla rowerów. W przejeździe udział wzięło 145 osób. Pogoda jak zwykle dopisała - przyjemne minus 6 stopni, lekko prószył śnieżek.

Kontrapas - dlaczego?

Jak Europa długa i szeroka, w centrach miast lokalne ulice jednokierunkowe udostępnione są dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Czasem ma to formę wydzielonego kontrapasu dla rowerów, czasem wystarczy zwykła tabliczka "nie dotyczy rowerów" pod znakiem zakazu wjazdu. Tak czy owak, dzięki kontaktowi wzrokowemu z nadjeżdżającymi z naprzeciwka kierowcami, rowerzysta poruszający się "pod prąd" jest bezpieczniejszy niż "z prądem".

Pionierskie kontrapasy rowerowe powstają już też w Polsce. Za wzorcowy uznaje się wytyczony w 2002 r. kontrapas w ul. Kopernika w Krakowie. Opracowana w 2004 r. przez krakowski Zarząd Dróg i Komunikacji analiza wypadków z udziałem rowerzystów potwierdziła, że ryzyko wypadku na kontrapasie w ul. Kopernika jest o rząd wielkości mniejsze niż na równoległych ulicach dwukierunkowych.

Niestety, w dwumilionowej Warszawie do tej pory nie został zrealizowany ani jeden tego typu projekt. Dla stołecznych drogowców wciąż jest to zbyt zaawansowany sposób organizacji ruchu. Szkoda, bo np. dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerów w ciągu ulic Żurawia - Nowogrodzka pozwoliłoby na stworzenie minimalnym kosztem sensownej alternatywy dla zatłoczonych Al. Jerozolimskich.

Inne ulice, gdzie wskazane byłoby zalegalizowanie ruchu rowerów "pod prąd", to m.in.:
- Oboźna i Dynasy - połączenie różnych wydziałów Uniwersytetu, połączenie Uniwersytetu ze ścieżką nadwiślańską oraz mostem Świętokrzyskim;
- Zakroczymska, Podwale i Freta - dojazd z Żoliborza oraz Mostu Gdańskiego na Krakowskie Przedmieście.

Zobacz także fotoreportaż z ul. Kopernika w Krakowie: krakow.rowery.org.pl/kopernikafoto.html

Zdjęcia z przejazdu

Plac Zamkowy - Franc popularyzuje rowery poziome.

Rowerrorysta na wojennej ścieżce (z braku ścieżek rowerowych ;-).

Kapitulna - pierwszy odcinek pod prąd.

Nowogrodzka - tutaj wyraźnie brakuje kontrapasu dla rowerów.

Sprofanowany świeży śnieg na Rynku Starego Miasta.

Masowy konkurs jazdy żółwia na zaśnieżonym bruku.

Zdjęcia z Nowogrodzkiej

Widok na masę z balkonu siedziby ZM.

Widok na masę z balkonu siedziby ZM.