Masa sierpniowa

26 sierpnia 2016 roku o godzinie 18:00 z Placu Zamkowego w trosce o miasto bardziej przyjazne rowerzystom ruszyła kolejna Warszawska Masa Krytyczna. Trasa i temat tym razem były niespodzianką.

Pojechaliśmy Krakowskim Przedmieściem, Nowym Światem, Alejami Jerozolimskimi, Marszałkowską, przez Plac Konstytucji, Waryńskiego i Batorego.

Na boisku Syrenki, klubu sportowego Politechniki Warszawskiej, czekał na rowerzystów Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Po Pełnomocnikowej prezentacji przedstawiciele Warszawskiej Masy Krytycznej wygłosili oświadczenie o zmianie formuły przejazdów.

Do póżnego wieczora Pełnomocnik odpowiedał na skargi i pytania rowerzystów.

Po kilku godzinach, jednocześnie, na stronach ZDMu i WMK ukazał się wspólny komunikat "miasto się zmienia, Masa się zmienia":

Zmiana formuły

Warszawska Masa Krytyczna się zmienia - zamiast cyklicznych przejazdów ulicami miasta, stawia na współpracę z miastem oraz edukację rowerzystów. Sierpniowy przejazd był przedostatnim w dotychczasowej, dobrze znanej formule. Dzięki temu stał się okazją do podsumowania i określenia planów na przyszłość.

Legalne przejazdy Masy Krytycznej ulicami Warszawy odbywają się regularnie od 2002 r. W każdy ostatni piątek miesiąca rowerzyści jadą wyznaczoną trasą, korzystając z całej szerokości jezdni zajmowanej na co dzień przez samochody. Celem akcji jest promowanie roweru jako środka codziennego transportu i walka o tworzenie nowej infrastruktury rowerowej. Przejazdy są rejestrowane w ratuszu i eskortowane przez policję. Przez 14 lat Masa jechała ulicami ponad 150 razy [zobacz >>>]. We wrześniu pojedzie po raz ostatni w dotychczasowej formule.

W czasie wieloletniej działalności Warszawskiej Masy Krytycznej stan infrastruktury rowerowej zmienił się diametralnie. Długość sieci tras zwiększyła się kilkukrotnie i wynosi dziś około 470 km. Od 2009 r. (także dzięki staraniom samych rowerzystów) obowiązują „Standardy rowerowe” - dokument mający zapewnić wysoką jakość nowych tras (w tym m.in. asfaltową nawierzchnię, skrajnię i łagodne łuki). Nowe drogi dla rowerów powstają tam, gdzie są potrzebne, a nie - jak jeszcze kilka lat temu - tylko przy okazji innych inwestycji drogowych. Program inwestycji na najbliższe 2 lata zakłada budowę nawet 160 km nowych tras, które połączą istniejące odcinki w spójną sieć.

M.in. dzięki staraniom Masy, miasto uruchomiło rower publiczny (ponad 3000 rowerów Veturilo wypożyczonych 8 mln razy), montuje stojaki rowerowe (5500 w ciągu 4 lat) i pracuje nad edukacją rowerzystów (w tym najmłodszych, podczas akcji Rowerowy Maj). To wszystko daje wyraźny efekt - ruch rowerowy wzrósł kilkukrotnie, dziś rowerem odbywa się 3,8% wszystkich podróży po mieście.

Dlatego Masa Krytyczna zdecydowała się na zmianę dotychczasowej formuły. 26 sierpnia zamiast przejazdu po mieście, rowerzyści spotkali się na Polu Mokotowskim z Pełnomocnikiem Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej Łukaszem Puchalskim. Za miesiąc, 30 września, zaplanowano pożegnalny przejazd przez miasto. Kolejne piątkowe przejazdy już się nie odbędą - wyjątkiem będą akcje okolicznościowe, np. Masa Powstańcza czy Masa świąteczna.

Taka decyzja to efekt zacieśnienia współpracy Masy z m.st. Warszawą.

Obie strony zgadzają się, że konsekwentna realizacja „Programu Rozwoju Tras Rowerowych” [zobacz >>>] spełnia podstawowy cel Masy Krytycznej - zapewni sieć spójnych, bezpiecznych i wygodnych tras rowerowych. Dużym wyzwaniem jest nadal edukacja rowerzystów i promowanie jazdy rowerem w codziennym transporcie. Dlatego, chcemy wykorzystać aktywność i doświadczenie Masy Krytycznej do wspólnych działań na tym polu. Jedną z okazji będzie akcja „Rowerowy Maj”, polegająca na promowaniu dojazdów do szkoły na rowerze [zobacz >>>]. W 2016 r. była ona wielkim sukcesem - udział wzięło 33 tys. uczniów, zaś blisko połowa przejazdów odbyła się na rowerze. W przyszłym roku akcja ma objąć wszystkie szkoły.

Współpraca miasta z Masą Krytyczną ma poprawić wizerunek rowerzystów i pozwoli skupić się na nowych celach i wyzwaniach, aby wspólnie rozwijać ruch rowerowy w Warszawie.