Warszawa wzbogaciła się w ubiegłym tygodniu o 220 m kontrapasa rowerowego na ul. Mokotowskiej, od al. Armii Ludowej do placu Zbawiciela. Tym samym liczba odcinków ulic jednokierunkowych, na których zalegalizowany został dwukierunkowy ruch rowerów, po dwóch latach stagnacji [zobacz >>>] wzrosła do 7 (8, jeśli doliczymy wykonywany równolegle kontrapas na ul. Sójki). W porównaniu do np. 100 takich ulic w Gdańsku czy prawie 50 które będą w tym roku w Radomiu nie jest to dużo, ale na Mokotowską warto zwrócić uwagę. To fajny skrót w podróżach z Mokotowa i Ochoty do Śródmieścia, pozwalający na ominięcie ul. Waryńskiego, a jednocześnie najbardziej jak do tej pory ruchliwa ulica, na której wyznaczono kontrapas.

Tak było

Kontrapas wykonano w ramach weekendowego frezowania nawierzchni.

Przed remontem: łata na łacie i parkowanie na przejściu dla pieszych.

Zniszczone oznakowanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przy al. Armii Ludowej.

Tak jest: kontrapas na Mokotowskiej

Oznakowanie od strony Trasy Łazienkowskiej. Podobnie jak w przypadku Spacerowej [zobacz >>>] trzeba będzie poczekać ok. 3 tygodnie na naniesienie czerwonej warstwy na pasie rowerowym.

Oznakowanie od strony placu Zbawiciela ewidentnie niekompletne. Brakuje zakazu parkowania na pasie ruchu ogólnego i piktogramów rowerów na kontrapasie rowerowym.

Niektórzy kierowcy nie rozumieją tabliczek wskazujących sposób parkowania. W efekcie zadek im trochę wystaje.

Większe chyba jednak zagrożenie powodują parkujący w drugim rzędzie po stronie zachodniej. Omijające tych pacjentów samochody wyjeżdżają na kontrapas rowerowy.

Trudno nawet mieć pretensje do kierowców, bo na początkowym odcinku brak (na razie?) jakiegokolwiek rowerka, który pokazywałby że te linie wyznaczają pas ruchu dla rowerów.

Przy Jaworzyńskiej oznakowanie poziome jest OK, ale za to pionowe sprytnie ukryto w gałęziach drzewa. Gdyby znak powiesić na latarni, byłoby zbyt łatwo.

Na wlocie ronda powinna być wyspa rozdzielająca kierunki ruchu. Bez niej samochody zjeżdżają z ronda na czołowe z rowerem, czasem ze sporą prędkością.

Przejście i przejazd wzdłuż al. Armii Ludowej

Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów odmalowano w tej samej lokalizacji, z dziwnym odsunięciem jednego od drugiego. Widać, że piesi woleliby przechodzić bliżej rowerzystów.

Odnowienie oznakowania nie spowodowało, że kierowcy przestali blokować przejście i przejazd.

Konsultując projekt proponowaliśmy, by to przejście i przejazd wykonać jako wyniesione do poziomu chodnika. Niestety, wygląda na to, że podobnie jak w przypadku przejazdu przez Świderską, tu również próg wyparował [zobacz >>>].

Rowerzyści, pamiętajcie!

Na koniec przypomnienie: kontrapas, jak każdy pas ruchu na jezdni, jest jednokierunkowy. Jadąc od ronda Jazdy Polskiej do placu Zbawiciela, korzystamy z kontrapasa.

Ale w drugą stronę, jadąc od placu Zbawiciela do ronda Jazdy Polskiej, jedziemy pasem ruchu ogólnego razem z samochodami.

Projekt Rowerowe Biuro Aktywności Obywatelskiej jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.