Kontynuujemy fotoreportaż z podróży rowerowym Szlakiem Odry i Nysy - tuż za granicą, a jakby na innym kontynencie, jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową. Po relacji z okolic Görlitz i Zittau [zobacz >>>], dzisiaj kolej na odcinek od Görlitz do ujścia Nysy do Odry.

Goerlitz - Bad Muskau

Leśna droga gospodarcza wyasfaltowana i przeznaczona do ruchu rowerów.

Miasto Rothenburg, Noeser Str. w ciągu drogi S127. Oznakowanie daje rowerzystom możliwość wyboru - kto mniej pewnie czuje się na drodze, może, zachowując należytą ostrożność, skorzystać z ciągu pieszego; pozostali pojadą jezdnią razem z samochodami.

Ta sama droga S127 i zmiana jej przekroju na granicy terenu zabudowanego. Dotychczasowy ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerowym odsuwa się od krawędzi jezdni i przekształca się w drogę dla pieszych i rowerów, z której korzystanie jest już dla rowerzystów obowiązkowe. Widoczna na jezdni wysepka służy wyhamowaniu kierowców jadących w przeciwnym kierunku, czyli wjeżdżających do miasta.

Droga ślepa dla samochodów nie musi być ślepa dla rowerzystów.

Na odcinku Lodenau - Bad Muskau szlak prowadzi niezależnie od układu drogowego, asfaltowymi ścieżkami przez malowniczą mozaikę pól...

...i lasów.

Ścieżki powstały przez wyasfaltowanie dróg polnych i leśnych. Dlatego dopuszczony jest na nich ruch pojazdów gospodarczych - np. ciągników.

Dla wielu rowerzystów 10% podjazd jest już zbyt stromy.

Bad Muskau - Forst

Szlak prowadzi m.in. przez najsłynniejszy w Niemczech park stylu angielskiego - Park Mużakowski (Fürst-Pückler-Park) w Bad Muskau, od 2004 roku wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Zabytkowy charakter parku nie przeszkadza w dopuszczeniu w nim swobodnego ruchu rowerów. Nawet tandemów z sakwami, o imponującym nacisku 0,1 t na oś ;-)

Kolejny znak, którego brakuje w polskim zestawie. Fahrradstrasse, czyli ulica rowerowa, dopuszcza ruch wyszczególnionych pojazdów nie będących rowerami (w tym wypadku - mieszkańców), ale pod warunkiem ustępowania rowerzystom (np. przy mijaniu).

Transgraniczny przykład dobrej praktyki - nowa kładka pieszo-rowerowa Zelz -- Siedlec. Most, otwarty w 2008 r., ma 95 m długości i 4,5 m szerokości.

Główny szlak rowerowy powinien być przejezdny nawet podczas ulewnego deszczu.

Przejazd pod mostem granicznym Forst - Zasieki: poszerzenie na podjeździe.

Guben - Ratzdorf

Odcinek po drogach lokalnych na północ od Guben - kolejka pojazdów oczekujących przed przejazdem kolejowym w Coschen.

Dwujezdniowa droga rowerowa ;-) Kto woli widoki, jedzie górą, kto osłonę od wiatru i większą szerokość - dołem.

Oznakowanie poziome przebiegu szlaku - łatwe do wykonania, trudne do przeoczenia.