Z biegiem Nysy…
Kontynuujemy fotoreportaż z podróży rowerowym Szlakiem Odry i Nysy – tuż za granicą, a jakby na innym kontynencie, jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową. Po relacji z okolic Görlitz i Zittau [zobacz >>>], dzisiaj kolej na odcinek od Görlitz do ujścia Nysy do Odry.
Goerlitz – Bad Muskau
Leśna droga gospodarcza wyasfaltowana i przeznaczona do ruchu rowerów.
Miasto Rothenburg, Noeser Str. w ciągu drogi S127. Oznakowanie daje rowerzystom możliwość wyboru – kto mniej pewnie czuje się na drodze, może, zachowując należytą ostrożność, skorzystać z ciągu pieszego; pozostali pojadą jezdnią razem z samochodami.
Ta sama droga S127 i zmiana jej przekroju na granicy terenu zabudowanego. Dotychczasowy ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerowym odsuwa się od krawędzi jezdni i przekształca się w drogę dla pieszych i rowerów, z której korzystanie jest już dla rowerzystów obowiązkowe. Widoczna na jezdni wysepka służy wyhamowaniu kierowców jadących w przeciwnym kierunku, czyli wjeżdżających do miasta.
Droga ślepa dla samochodów nie musi być ślepa dla rowerzystów.
Na odcinku Lodenau – Bad Muskau szlak prowadzi niezależnie od układu drogowego, asfaltowymi ścieżkami przez malowniczą mozaikę pól…
…i lasów.
Ścieżki powstały przez wyasfaltowanie dróg polnych i leśnych. Dlatego dopuszczony jest na nich ruch pojazdów gospodarczych – np. ciągników.
Dla wielu rowerzystów 10% podjazd jest już zbyt stromy.
Bad Muskau – Forst
Szlak prowadzi m.in. przez najsłynniejszy w Niemczech park stylu angielskiego – Park Mużakowski (Fürst-Pückler-Park) w Bad Muskau, od 2004 roku wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Zabytkowy charakter parku nie przeszkadza w dopuszczeniu w nim swobodnego ruchu rowerów. Nawet tandemów z sakwami, o imponującym nacisku 0,1 t na oś 😉
Kolejny znak, którego brakuje w polskim zestawie. Fahrradstrasse, czyli ulica rowerowa, dopuszcza ruch wyszczególnionych pojazdów nie będących rowerami (w tym wypadku – mieszkańców), ale pod warunkiem ustępowania rowerzystom (np. przy mijaniu).
Transgraniczny przykład dobrej praktyki – nowa kładka pieszo-rowerowa Zelz — Siedlec. Most, otwarty w 2008 r., ma 95 m długości i 4,5 m szerokości.
Główny szlak rowerowy powinien być przejezdny nawet podczas ulewnego deszczu.
Przejazd pod mostem granicznym Forst – Zasieki: poszerzenie na podjeździe.
Guben – Ratzdorf
Odcinek po drogach lokalnych na północ od Guben – kolejka pojazdów oczekujących przed przejazdem kolejowym w Coschen.
Dwujezdniowa droga rowerowa 😉 Kto woli widoki, jedzie górą, kto osłonę od wiatru i większą szerokość – dołem.
Oznakowanie poziome przebiegu szlaku – łatwe do wykonania, trudne do przeoczenia.