Warszawa ma pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej
Komisarz Kazimierz Marcinkiewicz powołał Stanisława Plewakę z Biura Drogownictwa i Komunikacji (na zdjęciu po prawej) na pełnomocnika prezydenta do spraw komunikacji rowerowej.
Spotkanie na szczycie
Ustanowienie pełnomocnika w sprawach rowerowych było jedną z podstawowych rekomendacji Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego przekazanych władzom Warszawy dwa lata temu, jest to również rozwiązanie organizacyjne zalecane przez Unię Europejską. Trudno nam było jednak uwierzyć w przypadkową zbieżność terminu podjęcia decyzji i zbliżających się wyborów samorządowych. Dlatego dzisiaj rowerzyści z Zielonego Mazowsza przekazali na ręcę komisarza i jego nowego pełnomocnika dwie listy:
– zaległych zobowiązań zaciągniętych przez urzędników upływającej kadencji;
– postulatów różnego kalibru, które możliwe są do realizacji niemal od ręki, w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy.
Usłyszeliśmy deklarację, że niektóre z problemów rozwiązane zostaną nawet znacznie szybciej, przed Europejskim Dniem bez Samochodu – 22 września. Trzymamy kciuki i oferujemy naszą pomoc w szukaniu rozwiązań w poszczególnych sprawach. Ponieważ jednak na obietnice jesteśmy już uodpornieni, z entuzjazmem wstrzymamy się do momentu ich realizacji.
Sprawy zaległe
– 11 odcinków ścieżek uzgodnionych z Biurem Drogownictwa w 2003 roku w celu poprawy spójności systemu rowerowego – miały być zrealizowane w 2004 r., do dzisiaj nie powstał żaden z nich (m.in. zjazd z mostu Gdańskiego na lewą stronę Wisły, plac Wilsona, plac na Rozdrożu, Waryńskiego, węzeł Żaba, Modlińska, Broniewskiego, Marymoncka).
– Wyprostowanie ścieżki rowerowej w al. Jana Pawła II.
– Asfalt zamiast kostki na nowobudowanych drogach dla rowerów.
– Udział rowerzystów w odbiorze inwestycji zawierających ścieżki rowerowe – m.in. kwestia wystających krawężników.
– Al. Zieleniecka – dlaczego z dwóch wariantów zawierających ścieżkę rowerową wybrano trzeci bez ścieżki; po co się spotykać i rozmawiać, jeśli nic z tego nie wynika?
Co można zrobić w ciągu najbliższych 2 miesięcy
– Przetarg na projekty techniczne 5-6 odcinków ścieżek rowerowych (dlaczego czekać do przyszłego roku? lepiej opracować projekty w zimie, tak by na wiosnę rozpocząć budowę), np. z listy przedstawionej w czwartek przez ZDM: al. Jana Pawła II (z uzupełnieniami istniejącego odcinka), Świętokrzyska – Prosta, Okopowa – Towarowa, Leszno, Czerniakowska.
– Znalezienie formuły pozwalającej na wyznaczenie kontrapasów.
– Oficjalne wprowadzenie standardów projektowych (np. poprzez zarządzenie prezydenta).
– Zwiększenie liczby strażników miejskich na rowerach (docelowo do 20%).
– Zalegalizowanie ruchu rowerów na pasach dla autobusów tam, gdzie nie ma wydzielonej ścieżki (Grójecka, al. Jerozolimskie, wiadukt Poniatowskiego, Marszałkowska przy domach Centrum, Kasprzaka) – obecnie rowerzysta wg przepisów powinien jechać środkowym pasem np. ul. Grójeckiej.
– Wyznaczenie miejsc do bezpiecznego przechowania rowerów na stacjach metra.
– Dopuszczenie przewozu rowerów w windzie z Trasy W-Z na plac Zamkowy.
– Zalegalizowanie ruchu rowerów na drodze technologicznej MPWiK (droga Wodociągu Północnego) – od ul. Chlubnej w Choszczówce do zakrętu ul. Strużańskiej w Legionowie i od pl. Wolności w Legionowie do Wieliszewa (ul. Górna, Dolna, Polna i dalej wzdłuż bocznicy kolejowej)
– Oznakowanie brakujących przejazdów rowerowych (w szczególności na rondzie Babka).
– Przeprogramowanie sygnalizacji na skrzyżowaniach, tak by nie wymagała wciskania przycisków.
– Comiesięczne przejazdy pełnomocnika z rowerzystami po wybranych trasach.
– Studium modernizacji traktu nad Wisłą od Młocin do Powsina, tak aby na wiosnę rozpocząć prace na usunięciem zwężeń, wyrw, schodów, ograniczeń widoczności itp.
– Wytyczenie przejazdu przez rondo Zesłańców Syberyjskich z ominięciem schodów i likwidacja tego wstydliwego kuriozum.
– Uzupełnienie oznakowania ciągu pieszo-rowerowego na Rudnickiego, odcinek Broniewskiego – Kochanowskiego (są przejazdy z obu stron od 3 lat, ścieżki brak) `
– Powołanie zespołu d/s Transportu Rowerowego z udziałem przedstawicieli BDIK, BNAM, ZTP, ZDM, ZTM, policji, SM, ZOM, ZM, dzielnic. Zespół omawiałby sprawy nie tylko inwestycyjne, ale też bezpieczeństwo, utrzymanie, promocję itp.
– Nawiązanie kontaktów z organizacjami i specjalistami z innych miast Polski (Gdańsk, Kraków) oraz z zagranicy celem pozyskania doświadczeń i dobrych wzorców. Zaproszenie ich na jedno ze spotkań w stolicy.
– Instalacja chociaż pochylni (prowadnic) na schodach na perony stołecznych dworców.
Cdn.
Treść „exposé” Pełnomocnika [zobacz >>>]
Wkrótce bardziej szczegółowa relacja ze spotkania oraz – miejmy nadzieje – informacje o pierwszych konkretnych decyzjach i działaniach nowego Pełnomocnika.