ZDM policzył rowerzystów
Wyniki pomiarów ZDM
Niniejsze podsumowanie wykonano na podstawie opracowania Wyniki pomiarów ruchu rowerowego na ścieżkach rowerowych w 11 punktach w Warszawie
. Opracowanie wykonali mgr inż. Ewa Więckowska oraz mgr inż. Marek Więckowski, Biuro Prac Inżynierskich Sp.z o.o., na zamówienie Zarządu Dróg Miejskich.
Pomiary wykonywano przy pogodzie korzystnej dla ruchu rowerowego, w przedziałach półgodzinnych w następujących terminach:
– w sobotę 3 września 2005 ok. godziny 10.00
– w dzień powszedni – w środę 7 września albo w czwartek 8 września 2005 w godzinach 7.30 – 8.00 oraz między 17.00 a 18.00.
Według autorów opracowania, zliczano rowerzystów przemieszczających się po ścieżce rowerowej.
Należy zatem domniemywać że nie zliczano rowerzystów przemieszczających się jezdnią, co w paru miejscach, wyszczególnionych w uwagach, może mieć istotny wpływ na wyniki.
W tabeli poniżej podano natężenia ruchu na poszczególnych odcinkach w przeliczeniu na godzinę. Oszacowanie ruchu dobowego należy traktować bardzo zgrubnie – zostało podane na podstawie porównania z wykresami dobowym sporządzonymi w ramach pomiaru ruchu w 2002 r., według których w godzinach 7-8 i 17-18 odbywa się łącznie ok. 11% dobowego ruchu rowerowego.
Punkt pomiarowy | Dzień powszedni rano [row./godz.] | Dzień powszedni po południu [row./godz.] | Sobota [row./godz.] | Dzień powszedni [row./dobę] |
---|---|---|---|---|
Wisłostrada przy KS Spójnia [1][2] | 36 | 186 | 80 | 2100 |
Wisłostrada przy Grodzkiej [1][3] | 26 | 38 | 28 | 600 |
Most Świętokrzyski [4] | 94 | 110 | 54 | 1900 |
Rozbrat | 30 | 120 | 66 | 1400 |
Al. Ujazdowskie przy Łazienkach [5] | 72 | 90 | 40 | 1500 |
Most Siekierkowski [4] | 74 | 200 | 118 | 2600 |
Sobieskiego przy Kostrzewskiego [4] | 80 | 188 | 148 | 2500 |
Al. Wilanowska przy Puławskiej | 38 | 50 | 52 | 800 |
Al. KEN przy Wąwozowej | 36 | 126 | 176 | 1500 |
Bitwy Warszawskiej 1920 przy Orzeszkowej [6] | 20 | 70 | 44 | 850 |
Wał Miedzeszyński przy Bronowskiej | 20 | 44 | 36 | 600 |
Średnio | 48 | 111 | 77 | 1500 |
Porównanie z wynikami sprzed 3 lat
Wyniki pomiarów nie są w pełni porównywalne z pomiarami przeprowadzonymi przez Zielone Mazowsze w maju i czerwcu 2002 r. ze względu na różnice w metodologii i niewielką liczbę pokrywających się punktów pomiarowych. Przede wszystkim w pomiarach ZM 2002 zliczani byli wszyscy rowerzyści poruszający się daną ulicą, w ZDM 2005 – tylko ścieżką rowerową. Szacujemy, że wynikająca z tego różnica może wynosić od kilku do nawet 30%, w zależności od miejsca i godziny pomiaru (patrz uwagi). Innym istotnym czynnikiem może być fakt, że pomiary 2005 prowadzone były na początku września, w okresie wakacji akademickich, a studenci stanowią grupę stosunkowo często poruszającą się po mieście na rowerach.
Wydaje się jednak, że pomimo tych różnic pomiary ZDM potwierdzają ogólne tendencje zaobserwowane przez ZM w 2002 r. O ile poranny szczyt ruchu rowerowego jest faktycznie dość słaby, to po południu de facto nakładają się dwa szczyty – komunikacyjny (powroty z pracy czy szkoły) oraz rekreacyjny (przejażdżki wieczorne). Na większości punktów pomiarowych w dzień powszedni zaobserwowano wyższe natężenie ruchu rowerowego niż w sobotę (wyraźny wyjątek stanowi jedynie al. KEN przy Wąwozowej, pełniąca głównie funkcje dojazdu do Lasu Kabackiego). Wydaje się też – choć tutaj trudniej dokonać porównania ze względu na wyżej wymienione różnice metodologiczne i niewielką zbieżność punktów pomiarowych – że utrzymuje się tendencja wzrostowa ruchu rowerowego w Warszawie.
Al. Ujazdowskie
Pomiar | godz. 7-8 | godz. 17-18 |
---|---|---|
ZM 2002.05.21 (wtorek) | b.d. | 57 |
ZDM 2005.09.07 (środa) [5] | 72 | 90 |
Sobieskiego
Pomiar | godz. 7-8 | godz. 17-18 |
---|---|---|
ZM 2002.05.21 (wtorek) | b.d. | 123 |
ZM 2002.06.20 (czwartek) | 74 | 131 |
ZDM 2005.09.07 (środa) | 80 | 188 |
Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Pomiar | godz. 7-8 | godz. 17-18 |
---|---|---|
ZM 2002.05.21 (wtorek) | b.d. | 62 |
ZDM 2005.09.07 (środa) [6] | 20 | 70 |
Uwagi
[1] Pomiary dokonywane były w okresie zamknięcia (w związku z przebudową zakrętu Wisłostrady w rejonie K.S. Spójnia) Nadwiślańskiej Ścieżki Rowerowej! [zobacz >>>]
[2] Z opracowania nie wynika, czy zliczano rowerzystów na zamkniętym dla ruchu odcinku ścieżki, czy na prowizorycznym objeździe – tak czy owak, podana liczba na pewno nie odzwierciedla typowego natężenia ruchu na ścieżce nadwiślańskiej.
[3] Różnica w natężeniu ruchu w stosunku do pomiaru przy Spójni wskazuje na to, że miejscem pomiaru była Podskarpowa, nie Nadwiślańska Ścieżka Rowerowa.
[4] Obie strony łącznie.
[5] Znaczna część jadących al. Ujazdowskimi z centrum (w kierunku południowym) nie ryzykuje niebezpiecznego lewoskrętu w Agrycoli, by zjechać na ścieżkę rowerową już na placu na Rozdrożu, ale jedzie dalej jezdnią przynajmniej do następnego skrzyżowania (ul. Bagatela), gdzie ścieżka zmienia stronę ulicy. Pomiar nie odzwierciedla zatem rzeczywistego natężenia ruchu, co zresztą widać w dominacji w jego wynikach kierunku północnego zarówno w pomiarze porannym jak i popołudniowym.
[6] Podejrzewamy, że również w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. odsetek rowerzystów poruszających się jezdnią może być znaczący, ze względu na wybudowane w 2003 r. schody na przejeździe przez rondo Zesłańców Syberyjskich i ogólnie niską jakość ciągu pieszo-rowerowego istniejącego przy tej ulicy (nieoznakowane przejazdy przez skrzyżowania, nielegalne parkowanie, intensywny handel uliczny i ruch pieszy).