Po wakacyjnej przerwie otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury tabelaryczne zestawienie uzgodnionych zmian przepisów ruchu drogowego PDF, 139 kB, które negocjowaliśmy od ubiegłego roku [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>]. Zmiany w prawie o ruchu drogowym mają zostać wprowadzone jako inicjatywa poselska (a nie rządowa), aby skrócić proces legislacyjny. Projekt prowadzi wrocławska posłanka Ewa Wolak, szefowa Parlamentarnego Zespołu do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Jednocześnie trwają żmudne negocjacje z ministerstwem dotyczące szczegółowych rozporządzeń wykonawczych.

Celem zmian jest zażegnanie sprzeczności z Konwencją Wiedeńską, dopuszczenie kilku rozwiązań technicznych znanych z miast europejskich oraz wyeliminowanie dyskryminacji rowerzystów na drodze, co poprawi ich bezpieczeństwo. Co jakiś czas media informują nas o coraz bardziej zaawansowanych pracach nad ustawą, jednak często zarówno dziennikarze, jak i policjanci oraz inni komentujący wyraźnie dają do zrozumienia, ze sami nie wiedzą jakie dokładnie zmiany są proponowane przez rowerzystów. Niniejszym artykułem (z obrazkami) staramy się nadrobić tę lukę informacyjną.

Śluza rowerowa

Znane z większości państw zachodnich śluzy rowerowe obecnie nie mają umocowania w polskich przepisach. Strefa dla rowerzystów na wlocie skrzyżowania ma zapewnić pierwszeństwo we wjeździe na tarczę krzyżówki, co m.in. znacznie ułatwia lewoskręt dla cyklisty.

Rower elektryczny to również rower

Zdobywające coraz większą popularność zwłaszcza wśród osób starszych rowery elektryczne nie mieszczą się w obecnej PoRD-owskiej definicji roweru, przez co nie mogą m.in. korzystać z dróg rowerowych. Proponowana zmiana definicji dopuszcza wspomaganie elektryczne do 250W odłączane przy 25km/h, co znajduje odzwierciedlenie w obecnej ofercie rynkowej.

Wózki rowerowe

Ze względu na ograniczony przekrój dróg dla rowerów (min. 2 m dla ciągów dwukierunkowych) zachodzi konieczność rozróżnienia rowerów zależnie od ich szerokości. Wózki rowerowe, czyli rowery o szerokości większej niż 0,9 m, będą mogły korzystać tylko z dróg dla rowerów oznaczonych dodatkową tabliczką pod znakiem C-13 "droga dla rowerów".

Należy zauważyć, że obecnie rowery wielośladowe - nawet wąskie - w ogóle nie mogą korzystać z dróg dla rowerów, których definicja dopuszcza do ruchu tylko rowery jednośladowe.

Środkiem pasa na skrzyżowaniu

Jazda środkiem pasa ma na celu zwiększenie widoczności rowerzystów dla pojazdów jadących drogą poprzeczną. Cykliści jadący tuż przy prawej krawędzi jezdni są często zasłaniani przez zaparkowane samochody, drzewa oraz inne obiekty na poboczu, czemu zmiana przepisów ma zapobiec.

Dopuszczenie jazdy środkiem na skrzyżowaniach ma szczególne znaczenie na rondach, ze względu na częste potrącenia rowerzystów przez samochody zjeżdżające w prawo. W Holandii wyznacza się specjalne pasy rowerowe zachęcające rowerzystów do jazdy środkiem.

Skręt w lewo na dwa

Zmiany mają również dotyczyć samego manewru skrętu w lewo na skrzyżowaniu. Dopuszczony - jako alternatywa do skręcania tak samo jak samochody - miał zostać manewr skrętu na dwa, czyli jazda prawym pasem, dojechanie do prawej krawędzi jezdni poprzecznej, przekręcenie roweru o 90° i kontynuowanie jazdy na wprost po przepuszczeniu pojazdów jadących prosto.

Mimo, że ta metoda od lat sprawdza się na zachodzie, przepis został negatywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Departament Transportu Drogowego wystąpił z pismem do Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Federalnej Niemiec w celu zebrania doświadczeń ze stosowania podobnych rozwiązań w Niemczech i kontynuowania prac nad ostatecznym brzmieniem tego zapisu.

Legalnie od prawej

Dopuszczenie wyprzedzania przez rowery jednośladowe wolno jadących samochodów od prawej strony umożliwi rowerzystom bezpieczniejsze ominięcie korka i/lub dojechanie do śluzy rowerowej.

Pierwszeństwo na przejeździe

Skreślony w 2001 roku przepis zobowiązujący do ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom przecinającym drogę w którą się skręca zapewniał zgodność z Konwencją Wiedeńską ratyfikowaną przez Polskę w latach 80. ubiegłego wieku. Co prawda Konwencja i tak bezpośrednio obowiązuje na terenie RP, jednak przywrócenie tego przepisu jest konieczne ze względu na niewielką znajomość Konwencji zarówno wśród kierowców, jak i instruktorów jazdy i policjantów.

Rowerami obok siebie

Analogicznie do przepisów dotyczących pieszych, jazda rowerzystów obok siebie ma być dopuszczona, o ile nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu. To ważne zarówno dla trenujących szosowców, jak i miłośników rekreacyjnych wycieczek bocznymi drogami o niewielkim ruchu samochodowym.

Bez wątpliwości na przejazdach rowerowych

Obecnie obowiązujący zakaz wjeżdżania na przejazd bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd budzi wiele wątpliwości i jest sprzeczny z Konwencją Wiedeńską. Przesadzona troska o bezpieczeństwo doprowadziła do sytuacji w której rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa nawet jadąc drogą główną lub na skrzyżowaniu z sygnalizacją mając zielone światło (!). Dodatkowo komplikuje sytuację w przypadku kolizji roweru z samochodem, bo zgodnie z przepisami, ustąpić sobie pierwszeństwa powinni obaj uczestnicy ruchu (albo żaden, zależnie od interpretacji).

Chodnikiem w niepogodę

Jeżeli warunki pogodowe (silny wiatr, śnieg, gołoledź) zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty, będzie mógł on skorzystać z chodnika z zachowaniem ostrożności i bezwzględnym zachowaniem pierwszeństwa dla pieszych.

Bez bólu na oponach z kolcami

Stosowane przez rowerzystów opony z kolcami poprawiające przyczepność na oblodzonych jezdniach i drogach rowerowych są obecnie nielegalne - prawo zabrania stosowania ogumienia z umieszczonymi na trwałe elementami przeciwpoślizgowymi. Przepis ma zostać zmieniony - na korzyść cyklistów oczywiście.

Dziecko w przyczepce wreszcie legalne

Mimo tego, że przewożenie dzieci w przyczepkach rowerowych (zamiast w fotelikach) jest dużo bezpieczniejsze dla maluchów (podczas kolizji z samochodem przyczepka przesuwa się, a nie wywraca tak jak rower z fotelikiem) przewóz osób jest dopuszczony tylko na przyczepach ciągniętych przez traktory. Zmiany mają przekształcić martwy obecnie przepis i ukrócić wystawianie bezsensownych mandatów.

Zobacz także

Tabela proponowanych i uzgodnionych zmian w ustawie prawo o ruchu drogowym: PDF, 139 kB

Komplet propozycji zmian w przepisach przygotowanych przez sieć Miasta dla Rowerów: www.rowery.org.pl/zmianyprzepisow2008.html