Prawa strona Wisły w najbliższych latach ma ulec wielkim przekształceniom, związanym z mistrzostwami Euro 2012, budową metra, modernizacjami linii tramwajowych, rewitalizacją Pragi Północ. W niniejszym materiale chcielibyśmy zasygnalizować kilka ciekawych pomysłów, uzupełniających te wielkie inwestycje, a pozwalających na wykorzystanie turystycznego potencjału dzielnicy.

Nowa-Stara Praga, moje miasto torami i dwupasmówką podzielone

Podstawowy szlak turystyczny Pragi Północ powinien połączyć Starą Pragę z Nową Pragą. Ulice, które po rewitalizacji mogą przyciągnąć turystów to na Nowej Pradze np. Stalowa, a na Starej Pradze m.in. Ząbkowska oraz Brzeska. Taki szlak mógłby np. biec od Stalowej ulicą Konopacką i Heleny Rzeszotarskiej, następnie przechodzić przez tereny Konesera do ulicy Ząbkowskiej. Niestety, na przeszkodzie wytyczenia takiego szlaku stoją dwa pasy Alei Solidarności oraz tory kolejowe.

Najlepszą opcją byłoby stworzenie lekkiej kładki pieszo-rowerowej, która zacznie się przy ulicy Wileńskiej, a skończy przy ulicy Białostockiej. Kładka mogłaby być podwieszana na linach - można wzorować się na tej przy Galerii Mokotów, warto jednak zastosować bardzo łagodny podjazd na kładkę, aby była ona bez problemu dostępna dla rowerzystów. Proponujemy też dodatkowo łagodne zejścia z kładki na perony dworca Wileńskiego od strony wschodniej. Umożliwi to lepsze skomunikowanie dworca z dwiema częściami Pragi oraz podniesie atrakcyjność dzielnicy.

Na kładce można umieścić ścieżkę edukacyjną. Tutaj mogą się znaleźć podświetlane gabloty prezentujące historię dworca Wileńskiego oraz linii kolejowej do Wilna. Można również opisać widoczne z kładki stare praskie budynki.

Ciąg pieszy Starówka - Stadion

Miejscem najczęściej odwiedzanym (poza stadionem) przez kibiców, którzy przyjadą na Euro 2012, będzie warszawska Starówka. Niestety, coraz bardziej wątpliwa staje się budowa mostu pieszo-rowerowego ze Starego Miasta na ulicę Ratuszową. Mimo, że most znalazł się w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta st. Warszawy, to od kiedy Polsce przyznano prawo do organizacji turnieju Euro 2012, żaden z polityków o tym moście nie wspomina. Budowa mostu pieszo-rowerowego jest znacznie łatwiejszym i tańszym przedsięwzięciem od forsowanych przez Ratusz dużych mostów drogowych.

Most taki jest wymarzonym początkiem szlaku turystycznego, który połączy warszawską Starówkę ze Stadionem Narodowym. Za mostem szlak przejdzie przez Park Praski, po czym ulicą Floriańską dotrze do placu pomiędzy Nowym Kinem Praha a Urzędem Skarbowym.

O ile ul. Floriańska już w tej chwili jest elegancka, na placu potrzebna jest rewitalizacja przestrzeni. Pierwszym posunięciem powinna być likwidacja parkingu na placu i zastąpienie go miejscem pełnym zieleni oraz ławek. Urzędowi Skarbowemu, znajdującemu się przy placu, należy przywrócić historyczną elewację, a Dom pod Sowami nie dość, że wyremontowany, powinien zyskać iluminację.

Ulica Jagiellońska, która przed i za placem ma jeden pas w każdym kierunku, tutaj na chwilę rozszerza się do dwóch pasów. Można ujednolicić przekrój i odzyskać cenną przestrzeń publiczną. W celu ożywienia placu (przy okazji zapewnienia lepszego dojazdu do urzędów komunikacją publiczną oraz stworzenie węzła przesiadkowego) należy rozważyć przesunięcie okolicznych przystanków autobusowych (z ulic Okrzei, Kłopotowskiego, Jagiellońskiej) bezpośrednio na teren placu.

Dalszy odcinek szlaku będzie biegł ulicą Jagiellońską. Warto, wzorując się na odcinku ulicy Jagiellońskiej pomiędzy Kłopotowskiego a Aleją Solidarności, zasadzić drzewa w pasie zieleni.

Dolna nadwiślańska ścieżka rowerowa

Uroki Wisły po jej prawej stronie to jeden z wielkich atutów Pragi. Czas, aby je pokazać. Wisła po stronie Pragi to las i plaże. Należy te nadwiślańskie tereny przywrócić do korzystania mieszkańcom i turystom. Wzdłuż Wisły biegnie ścieżka rowerowa, ale niestety jest fragmentaryczna, przeskakuje z jednej strony ulicy na drugą i poprowadzona zbyt blisko jezdni, gdzie słychać hałas samochodów oraz czuć spaliny. Ścieżka rowerowa powinna zostać poprowadzona także dołem, wzdłuż Wisły, dzięki czemu rowerzysta będzie mógł w pełni obcować z przyrodą, a spacerowicz odnajdzie spokój i ciszę w samym środku miasta.

Mało kto wie, że taka asfaltowa ścieżka pieszo rowerowa na części odcinka - pomiędzy Mostem Gdańskim a ulicą Ratuszową - już istnieje.

Tuż przy Moście Gdańskim, w kierunku Wisły odchodzi ścieżka, która ciągnie się aż na wysokość ulicy Ratuszowej.

Niestety nie była remontowana od kilkudziesięciu lat, przez co jest bardzo zaniedbana.

Za ulicą Ratuszową ścieżka zanika, ale można ją przedłużyć wykorzystując do tego nielegalne drogi samochodowe nad Wisłą.

Na wysokości ulicy Okrzei znajduje się już gotowy łącznik dolnej ścieżki nadwiślańskiej z górną. Dodatkowo dwie ścieżki mogą się w tym miejscu łączyć, aby wspólnie dotychczasowym przebiegiem przejść mostem nad kanałem portu Praskiego. Na wysokości ulicy Okrzei powinien również odchodzić łącznik ścieżki nadwiślańskiej ze Starą Pragą.

Za mostem ścieżka znowu będzie schodziła w dół nad Wisłę. W tym miejscu możemy wykorzystać istniejące pochylenie.

Ścieżka następnie przejdzie bezkolizyjnie pod Mostem Świętokrzyskim i tędy dotrze do bulwarów pod Stadionem Narodowym, gdzie zakończy swój bieg.

Należy też pamiętać o oświetleniu ścieżki rowerowej niskimi latarniami oraz o wytyczeniu w pobliżu ścieżki ciągu pieszego, aby piesi nie musieli chodzić ścieżką rowerową.

Rowerowy turysta powinien mieć możliwość dojechania ścieżką rowerową od Wisły do najciekawszych zakątków Pragi. Dlatego w miejscu skrzyżowania Wybrzeża Szczecińskiego z ulicą Okrzei należy wyznaczyć przejazd, który umożliwi wyznaczenie ścieżki rowerowej ulicą Okrzei, która za ulicą Targową zmieni się w pasy dla rowerów wyznaczone po obu stronach ulicy Ząbkowskiej.

Rewitalizacja Placu Hallera

Jednym ze znanych miejsc Pragi Północ jest Plac Hallera. Warto rozważyć jego rewitalizację. Pomogłyby chociażby dwa proste działania:

- Uporządkowanie przestrzeni publicznej poprzez usunięcie najbardziej szpecących billboardów;

- Wyznaczenie nowego wejścia do ZOO od strony placu Hallera - obecnie ZOO jest nie tylko odwrócone plecami do Pragi, ale też trudno dostępne komunikacją publiczną. Wejście od placu Hallera znajdowałoby się tuż przy przystanku tramwajowym.

Cdn.

W następnych odcinkach m.in. o placu Wileńskim jako węźle przesiadkowym i jako centrum dzielnicy oraz niedokończonych ścieżkach rowerowych.