Audyt w terenie

Na pytanie, co poza organizowaniem comiesięcznych przejazdów robi ekipa Warszawskiej Masy Krytycznej – można odpowiedzieć, że dba o nasze zęby. Dba, aby na drogach rowerowych, na krawężnikach i uskokach nam zęby na nie łomotały.

Objazdy dzielnicowe

W zeszłym roku w osiemnastu warszawskich dzielnicach odbywały się Przejazdy krawężnikowe. Na audyt infrastruktury rowerowej ruszyli urzędnicy. Inspektorzy z rowerowej ekipy Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy ds. Komunikacji Rowerowej. Odpowiedni inspektorzy Zarządu Dróg Miejskich opiekujący się danymi dzielnicami. Burmistrzowie, wiceburmistrzowie, naczelnicy i pracownicy dzielnicowych wydziałów infrastruktury. I rowerzyści, lokalsi, z miejscowych społeczności i organizacji rowerowych oraz z Warszawskiej Masy Krytycznej.

Rowerzyści z WMK brali udział w ośmiu przejazdach, w tym w siedmiu pomagali w ustalaniu trasy przejazdu po bublach rowerowych. Zaś na Pradze Południe projektowali trasę przejazdu i osobiście prowadzili urzędników miejskich po meandrach dróg rowerowych.

Przejazdy, na których byli rowerzyści z WMK odbyły się w czerwcu na Wawrze, w lipcu na Mokotowie. Po wakacjach, we wrześniu, przejechano po drogach rowerowych Żoliborza, Ursusa, Włoch i Pragi Północ. W październiku odbyły się dwa ostatnie Przejazdy Krawężnikowe, na Ursynowie i Pradze Południe.

W trakcie przejazdów robione były zdjęcia i notatki, dokumentujące bariery ruchu rowerowego, owe krawężniki właśnie, położone w świetle drogi rowerowej, ale nie tylko. Do barier ruchu rowerowego należą również zapadnięte lub wystające studzienki, za głębokie i o zbyt ostrych krawędziach rynsztoki, zapadliska w świetle dróg rowerowych, uszkodzenia i dewastacje, wystająca zieleń, rozsadzające od dołu korzenie, niepoprawne wymalowanie poziome, braki w oznakowaniu…

Protokoły

Po każdym przejeździe pisany był protokół, w którym Zarząd Dróg Miejskich i Urzędy Dzielnicy przy spisie bubli i uszkodzeń od razu ustalały, jaka jednostka i w jakim terminie dany bubel usunie. Protokoły z ośmiu przejazdów, tych na których była Masa Krytyczna są do pobraniu pod linkiem poniżej. Po pozostałe trzeba się udać do naszego Rowerowego Pełnomocnika.

Wawer: PDF, 4132 kB

Mokotów: PDF, 230 kB

Żoliborz: PDF, 155 kB

Ursus: PDF, 886 kB

Włochy: PDF, 118 kB

Praga Północ: PDF, 863 kB

Ursynów: PDF, 369 kB

Praga Południe: PDF, 317 kB

Poprawki po przejazdach

Ostatni przejazd był 8 października 2015 r. Od tego czasu odpowiednie jednostki miejskie i dzielnicowe co jakiś czas raportowały mailami, że naprawili kolejny bubel. Z raportów wydaje się, że szybciej likwidują buble spółki i zarządy miejskie, wśród nich niekwestionowanym liderem jest Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, wykonujący prace na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich. Urzędy Dzielnic mniej entuzjastycznie podchodzą do rowerowych zadań, tylko niektóre ślą raporty z likwidacji bubli. W jednym z urzędów dzielnicowych, na pytanie o zaawansowanie prac, usłyszeliśmy, że napiszą pismo jak wszystko zrobią; w innym, że nie wiedzieli, że należałoby na bieżąco raportować.

A jak to wygląda w terenie?

Przejechaliśmy się... Sami ocenimy stan poprawek!

1. Sokola, Praga Północ, nowo wybudowana droga rowerowa na ślepej przecznicy, 2 krawężniki i spadki przed nimi do poprawki, bo się podskakiwało do zużycia szkliwa w zębach. Jest nowy dywanik asfaltowy, krawężniki niżej osadzone.

2. Mokotów, dół Idzikowskiego przy Witosa, nowy dywanik asfaltowy, wypukłe płytki dla niedowidzących, rynsztok z obłymi krawędziami.

Och! wiemy oczywiście, że nie ma tu formalnego przejazdu rowerowego, ale ponieważ po obu stronach Idzikowskiego są ciągi pieszo-rowerowe, więc.... ;-)

3. Rondo Makowska na Pradze Południe, wlot północny, wystające krawężniki wyspy dzielącej.

Zeszlifowane.

4. Praga Południe, Gocław, przy pętli autobusowej. Był rynsztok głębokości 2,5 cm z ostrymi krawędziami. Jest gładko.

5. Praga Północ, przejazd rowerowy przez łącznicę, przy północnym wejściu do ZOO, uskoki krawężnikowe do 3 cm, szczelina głęboka i szeroka między jezdnią a północnym krawężnikiem.Mierzenie uskoków

Wygładzone, strona południowa

Krawężniki wyspy dzielącej zeszlifowane, wygładzone

Szczelina zalana, strona północna

6. Włochy. Wlot wiaduktu Poleczki w Wirażową, koło Cargo. Uskoki poprzeczne we wszystkich kierunkach, pofałdowania nawierzchni, zapadlisko.

Zapadlisko na ponad 3 cm głębokie.

Jest gładko.

7. Praga Południe, Wał Miedzeszyński, odnoga Wału na wysokości Basenów Cory. Uskok poprzeczny rynsztoka prawie 2 cm.

Dołek rynsztoka zmniejszony, krawężnik zeszlifowany na gładko, brzegi pierwszych czerwonych kostek również.

Podsumowanie

Uznajemy, że jest lepiej. Wygodniej rowerem. Choć donoszą nam lokalni rowerzyści, że nie zawsze lepiej. Że choć miasto deklaruje, że jednostkowy problem został załatwiony, to rowery wciąż na krawężnikach i rynsztokach podbijają, a zęby rowerzystów wciąż tracą szkliwo.

Niestety, nie było przejazdu krawężnikowego przez Centrum. Panie Pełnomocniku Rowerowy, jak żyć?! Będzie? Nie będzie? Infrastruktura rowerowa Śródmieścia jako jedyna nie została oceniona pod względem wygody jazdy.

Jeśli na Waszej codziennej trasie, albo niedzielnej, jest miejsce nierozpoznane w trakcie tamtejszego Przejazdu Krawężnikowego, jeśli drogę rowerową rozsadził korzeń, jeśli jest nowa dziura albo stary wystający krawężnik, to możecie do nas napisać. Wysłać maila na kontakt-małpa-masa-waw-pl, z opisem miejsca, zdjęciem dokumentującym i linkiem do mapy góglowej. Postaramy się popchnąć sprawę dalej.

Zdjęcia z zasobów własnych oraz z przejazdów krawężnikowych, dzięki uprzejmości ekipy Pełnomocnika Rowerowego