Czy BP2015 uda się zrealizować w 2017 roku?
BP2015 do realizacji w 2017 roku?
Półtora roku temu Urząd Miasta ogłosił wyniki pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego. Najpopularniejszym projektem na Ochocie było „Usprawnienie ruchu rowerowego i pieszego na Ochocie” [zobacz >>>]. Część dotycząca dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych jest obecnie realizowana [zobacz >>>].
Jednak przez półtora roku nie rozpoczęto nawet przygotowań do wytyczenia przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez Raszyńską. (Na rysunku przykładowe rozwiązanie bez konieczności zastosowania świateł – prawo nie narzuca ich stosowania, wskazuje jedynie, kiedy są zalecane. Rys. Michał Harasimowicz.)
Zastępca prezydenta miasta mający nadzorować proces budżetu partycypacyjnego w żaden sposób nie odniósł się do braku współpracy między jednostkami Urzędu Miasta. Zresztą w ogóle nie odpowiedział na pismo. Zostało ono skierowane do Zarządu Dróg Miejskich, czyli jednostki wykonawczej.
Z odpowiedzi ZDM możemy się dowiedzieć, że brak działań ze strony Biura Drogownictwa i Biura Rozwoju Miasta spowodował, że po osiemnastu miesiącach bezczynności można się spodziewać kolejnych dwunastu na prace przygotowawcze. Tym samym projekt wybrany w połowie 2014 roku może zostać zrealizowany najwcześniej na początku 2017 roku. Przy czym jest to termin optymistyczny. Nadal bowiem nie wpisano realizacji przejścia i przejazdu do budżetu.
Korespondencja
Pismo ZM do Zastępcy Prezydenta – 16 XII 2015 r.
Do Jarosława Jóźwiaka, Zastępcy Prezydenta m.st. Warszawy.
W ramach pierwszej edycji budżetu partypacyjnego na Ochocie został wybrany projekt „Usprawnienie ruchu rowerowego i pieszego na Ochocie”. Był to najpopularniejszy projekt w dzielnicy – zajął pierwsze miejsce wśród projektów ogólnodzielnicowych.
Kluczowym elementem projektu – mającego m.in. zapewnić rowerową alternatywę dla Grójeckiej i Al. Jerozolimskich – było wyznaczenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez ulicę Raszyńską (na skrzyżowaniu z Koszykową). Projekt ten został zablokowany przez miejskiego inżyniera ruchu, który uwarunkował wytyczenie przejścia i przejazdu od budowy sygnalizacji świetlnej. (W praktyce nie jest ona konieczna, jako że nie jest wymagana przez prawo, a ruch samochodowy regulowany jest sąsiednimi światłami na placu Zawiszy i skrzyżowaniu z Filtrową, co zapewnia odstępy wolne od ruchu samochodowego.) W tej sytuacji zarówno Burmistrz Ochoty Katarzyna Łęgiewicz jak i Zarząd Dróg Miejskich deklarowali wystąpienie do władz miasta o przyznanie środków na budowę sygnalizacji w tym miejscu.
Niestety, wedle mojej wiedzy na żadnej z ostatnich sesji Rady Miasta poświęconych budżetowi sprawa ta nie została podniesiona. Przejście i przejazd przez Raszyńską, które powinny w ramach BP2015 powstać jeszcze w tym roku, nie pojawiły się nawet w projekcie budżetu na rok 2016. W związku z tym zwracam się z pytaniem: czy władze miasta zamierzają się wywiązać z umowy społecznej, jaką zawarły w ramach budżetu partycypacyjnego i wykonać przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów przez ul. Raszyńską w roku 2016? Jeśli tak, jaki jest przewidziany harmonogram jego realizacji? Projekt został wybrany do realizacji w lipcu 2014 roku, czyli siedemnaście miesięcy temu. Tym samym brak harmonogramu przewidującego realizację projektu np. w pierwszej połowie przyszłego roku, oznaczałby jednostronne zerwanie – wbrew deklaracjom – umowy społecznej przez miasto.
Odpowiedź ZDM – 11 I 2016 r.
W odpowiedzi na pismo Zielonego Mazowsza MDL-15-0663-01-MS w sprawie projektu „Usprawnienie ruchu rowerowego i pieszego na Ochocie” informuję, że Zarząd Dróg Miejskich w dn. 6 sierpnia 2015 r. wystąpił do Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz Biura Rozwoju Miasta z wnioskiem o wprowadzenie inwestycji polegającej na budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Koszykowej i Raszyńskiej do Wieloletniej Prognozy Finansowej m. st. Warszawy na 2016 r. Wniosek ten opiewał na kwotę 1 350 000 zł i został złożony w terminie umożliwiającym przyznanie środków na sesji Rady Warszawy 17 września 2015 r. Decyzja o skierowaniu wniosku pod głosowanie należy do ww. biur – do dziś nie otrzymaliśmy informacji o przyznaniu środków na budowę sygnalizacji. W przypadku otrzymania środków potrzebujemy ok. roku na przygotowanie dokumentacji i realizację zadania.
Jednocześnie chciałbym zauważyć, że zarzut jakoby projekt zablokował Inżynier Ruchu zaś montaż sygnalizacji nie wynikał z przepisów prawa jest nieprawdziwy. Zgodnie z prawem organizacja ruchu musi zapewniać bezpieczeństwo ruchu drogowego, zaś o zasadności stosowania sygnalizacji rozstrzyga analiza prowadzona na podstawie kryteriów punktowych określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. 2003 nr 220 poz. 2181 z poźn. zm.)
Z poważaniem,
Mikołaj Pieńkos
koordynator ds. budżetu partycypacyjnego
Zarząd Dróg Miejskich