Pismo do ZTM w sprawie linii 143 i 408
Do: Zarząd Transportu Miejskiego, Dział organizacji przewozów, Sekcja tras, ul. Dzielna 78, 01-029 Warszawa
Dotyczy: zmiany trasy autobusów linii 143 oraz częstotliwości
kursowania linii 408
Szanowni Państwo!
Otrzymaliśmy sygnały od mieszkańców Rembertowa, zaniepokojonych
zmianą trasy autobusów linii 143. Po otwarciu Mostu Siekierkowskiego
została zmieniona trasa tej linii – autobusy jeżdżą teraz Mostem
Siekierkowskim kończąc swój bieg na stacji Metro Wilanowska. Zmiana ta
jest logiczną konsekwencją otwarcia mostu i skomunikowania mieszkańców
Rembertowa z lewym brzegiem Wisły i nie budzi zdziwienia, ani
sprzeciwu.
Jednakże żywy sprzeciw u mieszkańców Rembertowa budzi zmiana trasy
autobusu także na wcześniejszym odcinku, tj. skierowanie autobusu
ulicą Strażacką i Chełmżyńską przez Wygodę. Pomysł ten wydaje się
chybiony z dwóch powodów. Przede wszystkim wydłuża czas dojazdu do
skrzyżowania ul. Marsa i Płowieckiej o 10 do 15 minut. Wydłużenie
czasu dojazdu związane jest nie tylko z wydłużeniem trasy i
zwiększeniem liczby przystanków, ale też z przecięciem przejazdu
kolejowego przy ul. Chełmżyńskiej. Gdy autobus trafia na zamknięty
przejazd, czas dojazdu do wspomnianego skrzyżowania wydłuża się o
kilka minut. Co najważniejsze nie widać, aby na takiej zmianie
skorzystali mieszkańcy Wygody. Obserwuje się nielicznych pasażerów
wsiadających na przystankach na ul. Chełmżyńskiej, bądź ich zupełny
brak.
Zdziwienie budzi fakt nie przeprowadzenia jakichkolwiek konsultacji
z mieszkańcami Rembertowa na temat zmiany trasy autobusu 143. Gdyby
takie konsultacje miały miejsce, Zarząd Transportu Miejskiego z
pewnością miałby możliwość przekonać się, że proponowana zmiana nie
będzie służyć mieszkańcom i mógłby się z pomysłu w porę
wycofać. Należy podkreślić, że komunikacja miejska z założenia ma
służyć pasażerom, dlatego kluczowe znaczenie ma ich zdanie na temat
planowanych zmian. W innych miastach takie konsultacje się
przeprowadza.
Dobrym, godnym naśladowania przykładem takich konsultacji może być
Kraków. Przed uruchomieniem nowej linii tramwajowej, obsługującej
kilka osiedli w Krakowie, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wraz
z odpowiednia komórka Urzędu Miasta, po zasięgnięciu i uzyskaniu
pozytywnej opinii Rad Dzielnic, których dotyczył projekt –
przygotowało projekt zmian w organizacji komunikacji miejskiej na tym
obszarze. Wydrukowano kolorowe ulotki z mapkami i uruchomiono
specjalne telefony. Mieszkańcy mieli prawo wyrazić swoją opinię i
zgłosić uwagi do projektu – na pół roku przed planowana zmianą. W
efekcie, projekt- z wieloma poprawkami, postulowanymi przez
mieszkańców został wprowadzony w życie. Ponadto MPK i niezależnie
Urząd Miasta zleciły badania na obszarze objętym zmianami i okazało
się że po roku 91 % mieszkańców osiedli było zadowolonych z
wprowadzonych zmian.
Gdyby Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie przykładał taką wagę
do opinii pasażerów, jak MPK w Krakowie, z pewnością liczba klientów
zadowolonych z jego usług byłaby większa, a przynajmniej nie
zmniejszała się w takim niepokojącym tempie jak obecnie.
Drugim problemem sygnalizowanym przez mieszkańców Rembertowa, który
pragniemy poruszyć, jest ograniczenie częstotliwości kursowania
autobusów linii 408. W czerwcu br. zmniejszono ilość kursów linii 408
– autobusy kursują wyłącznie w godzinach szczytu i nie kursują w
weekend. W chwili obecnej, po wprowadzeniu zmiany trasy autobusu 515 –
skierowanie autobusu ul. Grochowską zamiast ul. Ostrobramską, w dni
wolne od pracy Rembertów nie ma żadnego bezpośredniego połączenia z
Trasą Łazienkowska (tj. ulicą. Ostrobramską). Takiego połączenia nie
ma również w dni powszednie, poza godzinami szczytu. Stanowi to duża
niedogodność dla mieszkańców Rembertowa, którzy muszą dojeżdżać
np. obiektów handlowych przy ul. Ostrobramskiej, czy też do węzłów
przesiadkowych-na Placu na Rozdrożu, czy przy Metrze
Politechnika. Wydaje się, że w chwili obecnej słuszną rekompensatą za
zmianę trasy autobusu linii 515 i jego spowolnienie, byłoby
zwiększenie liczby kursów autobusów linii 408 o godziny poza szczytem
i w dni wolne od pracy.
Niniejsza sprawa ma dla naszego stowarzyszenia szczególne
znaczenie, gdyż transport w mieście jest jednym z najważniejszych
tematów jakim się zajmujemy. Transport zbiorowy stanowi alternatywę
samochodu i masowej motoryzacji, dlatego ważne jest aby stale podnosić
jego jakość, zachęcając tym samym coraz większą liczbę osób do
korzystania z niego, a przynajmniej utrzymywać liczbę pasażerów na
aktualnym poziomie.
Wprowadzanie chybionych zmian w trasach, a także zmniejszanie
ilości kursów, nie służy podnoszeniu atrakcyjności komunikacji
miejskiej i w konsekwencji prowadzi do rezygnacji coraz większej
liczby pasażerów komunikacji miejskiej na rzecz masowej
motoryzacji. Przejawia się to powszechnymi i coraz bardziej
uciążliwymi korkami i zatorami ulicznymi oraz spowolnieniem jazdy
wszystkich środków transportu (nie wspominając o emisji hałasu, spalin
i wzroście liczby wypadków). „Ucieczka” ludzi z komunikacji miejskiej
do samochodów w Warszawie stała się faktem. Z przykrością należy
stwierdzić, że niektóre działania ZTM-u jedynie ją przyspieszają.
Dlatego postulujemy:
– przywrócenie dawnej trasy autobusu linii 143 na odcinku od
Rembertowa do skrzyżowania ulic Marsa i Płowieckiej
– przywrócenie dawnej częstotliwości kursowania autobusu 408 w dni
powszednie oraz wprowadzenie kursowania tej linii także w weekendy.
Z góry serdecznie dziękujemy za udzielenie wyczerpującej odpowiedzi
i przekazanie Państwa stanowiska w powyższej sprawie wraz z propozycją
wprowadzenia zmian.