Kontraruch przekroczył linię Wisły

Czas na aktualizację kolejnego ze wskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego - odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Z nieco ponad rocznym opóźnieniem prawie ukończony został projekt Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu, który w 2014 r. zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieście w głosowaniu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy [zobacz >>>]. W międzyczasie pojawiły się też pierwsze ulice z kontraruchem na prawym brzegu Wisły, zarówno na Pradze Północ jak i Południe (po 4 sztuki). Dłubie Ochota, pojedyncze przypadki odnotowaliśmy na Mokotowie, Woli i Białołęce. Usunęliśmy z listy jednak 3 ulice z Ursusa, która w poprzedniej aktualizacji [zobacz >>>] zaliczyliśmy awansem jako prawie gotowe, tymczasem przez rok nie udało się zdjąć folii z tabliczek.

W sumie w 2016 r. kontraruch rowerowy wprowadzono na 27 odcinkach 23 ulic. W tym samym czasie dwa razy mniejszy Kraków zrobił 37 ulic. O gonieniu liderów, takich jak Radom [zobacz >>>] czy Gdańsk, nie ma mowy. Jeśli ubiegłoroczne tempo zostanie utrzymane, to poziom Radomia Warszawa osiągnie w 2039 r.

Przez długie lata słyszeliśmy, że wprowadzanie kontraruchu rowerowego w Warszawie blokują ogólnokrajowe przepisy. W 2015 r. przepisy zostały zmienione pod dyktando warszawskich urzędników, ale wdrażanie kontraruchu jakoś nie ruszyło z kopyta. Może zatem problem nie leży w przepisach, ale w niewydolności stołecznej administracji?

Stan na 2017-01-07

61/551 (11%)

W Warszawie mamy 551 odcinków ulic jednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniu na co dziewiątej, a dokładniej na 61 z nich.

Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy - stan na dzień 2017-01-07.

Nowe odcinki w stosunku do aktualizacji z początku 2016 r. [zobacz >>>] to:

Drogi dla rowerów: 7 (+2)

- Polna (Waryńskiego - Jaworzyńska)

- Koszykowa (Mokotowska - al. Róż)

Kontrapasy rowerowe: 19 (+6)

- Kazimierzowska (Narbutta - Rakowiecka)

- Koszykowa (Mokotowska - pl. Konstytucji)

- 11 Listopada (Inżynierska - Targowa)

- Rzeszotarskiej

- Strumykowa (Ordonówny - Strumykowa)

- Targowa (Ratuszowa - plac Wileński)

Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym: 20 (+13 -2)

- Garibaldiego

- Kirasjerów

- Skoczylasa (Szanajcy - pl. Hallera)

- Emilii Plater (Wilcza - Nowogrodzka)

- Hoża (Poznańska - Chałubińskiego)

- Koszykowa (al. Róż - pl. Na Rozdrożu)

- Mokotowska (zjazd za Piękną - pl. 3 Krzyży)

- Nowogrodzka (Chałubińskiego - Emilii Plater)

- Nowogrodzka (Poznańska - Emilii Plater)

- Poznańska (Wspólna - Al. Jerozolimskie)

- Rozłucka (Turbinowa - Sygietyńskiego)

- Stanisława Augusta (St. Augusta 79 - Międzynarodowa)

- Widok (Marszałkowska - Krucza)

Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego: 15 (+6 -1)

- Antka Rozpylacza

- Bitwy pod Lenino

- Mianowskiego

- Mochnackiego (Filtrowa - Grójecka)

- Pługa

- Orszady (Kokosowa - Orszady)

Dokumentacja zdjęciowa

Antka Rozpylacza.

11 Listopada [zobacz >>>].

Targowa.

Skoczylasa [zobacz >>>].

Koszykowa między Mokotowską a placem Konstytucji. Rowerzysta jedzie poprawnie pasem ruchu ogólnego, nie kontrapasem (bo jedzie w tym samym kierunku, co samochody).

Wlot od placu Konstytucji. Kontrapas po prawej, pod samochodami. Takiego rozwiązania wygrodzenia [zobacz >>>] nie rekomendujemy.

Koszykowa, odcinek z wydzieloną jednokierunkową drogą dla rowerów.

Oznakowanie wlotu na skrzyżowaniu z al. Róż. Umiarkowanie skuteczne.

Mokotowska. Kontraruch w Śródmieściu wprowadzono razem z "poduszkowymi" progami spowalniającymi. Zapewne miało być bezpieczniej - niestety, poprzeczny skos poduszki wypada mniej więcej tam, gdzie jedzie rowerzysta, i w warunkach jesienno-zimowych łatwo o poślizg koła podczas trawersowania zbocza.

Prowizoryczne zakończenie kontraruchu w Mokotowskiej. Chodnikiem (oznakowanym jako ciąg pieszo-rowerowy) można dojechać do przejazdu przez al. Ujazdowskie. Dalej na północ powinny być już gotowe pasy rowerowe przez plac (do końca 2016 r. [zobacz >>>]) i dalej Nowym Światem do ronda de Gaulle'a (do końca 2015 r. [zobacz >>>]), ale oczywiście są opóźnione.

Więcej o kontraruchu w Śródmieściu Południowym:

rowerozofia.blox.pl/2016/11/Analiza-infrastruktury-rowerowej-w-poludniowej.html

Porównanie dzielnic

Porównanie liczby ulic jednokierunkowych i z kontraruchem w poszczególnych dzielnicach:

Dzielnica ulic jednokierunkowych ulic z kontraruchem rowerowym %
Bemowo 18 0 0%
Białołęka 3 1 33%
Bielany 27 0 0%
Mokotów 70 2 3%
Ochota 53 9 17%
Praga Południe 71 4 6%
Praga Północ 24 4 17%
Rembertów 2 0 0%
Śródmieście 122 22 18%
Targówek 5 0 0%
Ursus 25 9 36%
Ursynów 7 4 57%
Wawer 9 0 0%
Wesoła 4 0 0%
Wilanów 8 0 0%
Włochy 19 2 11%
Wola 53 4 8%
Żoliborz 31 0 0%
Warszawa razem 551 61 11%

Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z więcej niż 10 ulicami jednokierunkowymi, to ranking zaawansowania przedstawia się następująco:

Miejsce Dzielnica ulic jednokierunkowych ulic z kontraruchem rowerowym %
1 Ursus 25 9 36%
2 Śródmieście 122 22 18%
3 Ochota 53 9 17%
4 Praga Północ 24 4 17%
5 Włochy 19 2 11%
6 Wola 53 4 8%
7 Praga Południe 71 4 6%
8 Mokotów 70 2 3%
9 Bemowo 18 0 0%
10 Bielany 27 0 0%
11 Żoliborz 31 0 0%

Liderem, mimo ubiegłorocznej zadyszki, pozostaje Ursus, w którym co trzecia ulica jednokierunkowa jest dostępna dla rowerów w obu kierunkach. W zasadzie łeb w łeb idą Śródmieście, Ochota i Praga Północ, z dwa razy gorszym wynikami. Pojedyncze przypadki kontraruchu można zaobserwować we Włochach, na Woli, Mokotowie i Pradze Południe. Niechlubny ogon rankingu stanowią Bemowo, Bielany i Żoliborz z zerowymi jak dotąd osiągnięciami w tym zakresie.

Zobacz także

Przyjęta metodologia - systematyka kontraruchu i podział ulic na odcinki: [zobacz >>>]

Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:

- dojazd z osiedli do centrum: [zobacz >>>]

- główne trasy w centrum: [zobacz >>>]

- bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]