Sprawozdanie z kampanii Eko-torba
Sprawozdanie końcowe z wykonania zadania publicznego Eko-torba: kampania edukacyjna na rzecz toreb wielokrotnego użytku
w okresie od 01.11.2007 do 31.12.2007, określonego w umowie nr 614, zawartej w dniu 18 grudnia 2007 r. pomiędzy Ministrem Pracy i Polityki Społecznej a Stowarzyszeniem Zielone Mazowsze.
Cele, rezultaty i wskaźniki ewaluacji
Realizacja projektu została zaplanowana na 2 miesiące, listopad i grudzień 2007 roku. W tym czasie zostały osiągnięte wszystkie zakładane cele, rezultaty i wskaźniki ewaluacji, które odnosiły się do działań zawartych w zmodyfikowanym harmonogramie, uwzględniającym krótki czas trwania projektu.
Dzięki działaniom podjętym w ramach projektu zwiększył się poziom świadomości ekologicznej mieszkańców Warszawy. Zmniejszenie liczby pobieranych ze sklepów toreb plastikowych wpłynie na zmniejszenie liczby toreb plastikowych w warszawskim strumieniu odpadów, co stanowiło nadrzędny cel niniejszego projektu.
Za sprawą licznych informacji ukazujących się we wszystkich środkach masowego przekazu tj. radio, telewizja, gazeta, internet, problematyka odpadowa stała się bardziej dostrzegalna przez mieszkańców Warszawy.
Wskaźnik produktu
Produkt | miara | liczba |
---|---|---|
Opracowane i wydane broszury | szt. | 1 |
Liczba przygotowanych spotów radiowych | szt. | 1 |
Liczba emisji spotu radiowego | szt. | 108 |
Stworzona nowa strona internetowa | szt. | 1 |
Liczba przeprowadzonych happeningów | szt. | 1 |
Wskaźnik rezultatu
Wzrósł poziom wiedzy konsumentów na temat ich możliwości oddziaływania na środowisko podczas codziennych zakupów. Zostało to osiągnięte przede wszystkim dzięki spotom radiowym, które dotarły do licznego grona warszawiaków, ale także do osób spoza stolicy, dla których Warszawa jest miejscem pracy.
Spopularyzowane zostały płócienne torby w codziennym użytku. Podczas happeningu wśród mieszkańców Warszawy rozdystrybuowano ok. 500 toreb płóciennych. Przez cały czas trwania projektu, torby płócienne były promowane w środkach masowego przekazu przez członków Zielonego Mazowsza. Problematyka została podchwycona przez inne instytucje i organizacje. W efekcie torby płócienne stały się dostępne niemal w każdym warszawskim sklepie.
Wskaźnik oddziaływania
Zmniejszona liczba toreb plastikowych w warszawskim strumieniu odpadów komunalnych oznacza mniejszą ilość toreb plastikowych trafiających na składowiska odpadów. Dzięki temu poprawi się stan i jakość środowiska na terenie Warszawy oraz okolic.
Opis wykonania zadania
Broszura edukacyjna
W grudniu 2007 r. została wydana broszura edukacyjna poświęcona zasadzie 3R, jako podstawie racjonalnej gospodarki odpadami. Broszura w przystępny sposób wyjaśnia czym jest zasada 3R i co oznaczają poszczególne jej elementy (Reduce, Reuse, Recycle). Prezentuje również proste rady jak stosować zasadę 3R życiu codziennym. Broszura zawiera hasło kampanii 3 rady na odpady, jak również adres strony internetowej www.odpady.zm.org.pl. Broszura została rozpowszechniona podczas happeningu zorganizowanego przez Zielone Mazowsze dnia 20 grudnia 2007r. przechodniom, dziennikarzom oraz wszystkim zainteresowanym osobom. Broszura została wydrukowana w ilości 1500 sztuk. Autorem treści broszury jest Melania Żalińska. Projektem graficznym i składem zajęła się Agnieszka Sienkiewicz. Egzemplarz broszury został załączony do sprawozdania (załącznik nr 1).
Torby
W grudniu 2007 r. zostały zakupione torby płócienne z nadrukiem w ilości 1500 sztuk. Torba zawiera nadruk, logo i hasło kampanii Ekotorba, jak również adres strony www.odpady.zm.org.pl i logo FIO. Torby zostały rozdane mieszkańcom Warszawy podczas happeningu zorganizowanego przez Zielone Mazowsze, jako zachęta do stosowania wielorazowych toreb na zakupy. Torbę mógł otrzymać bezpłatnie każdy kto oddał w zamian jednorazową torebkę foliową. Dzięki takiej akcji, rozpowszechniona została idea kampanii- osoby, które otrzymały torbę będą używać jej w sklepach, pokażą rodzinie, znajomym, przechodniom.
Promocji toreb lnianych i całej kampanii przysłużyli się również członkowie Zielonego Mazowsza, poprzez liczne wywiady dla mediów. Dnia 10 grudnia Melania Żalińska udzieliła wywiadu dla telewizji TVN 24 nt. konieczności propagowania toreb wielorazowych. Tego samego dnia Wojciech Szymalski udzielił wywiadu dla telewizji internetowej chat TV, gdzie torby płócienne były nagrodą w konkursie organizowanym dla widzów.
Torba płócienna została dołączona do sprawozdania (załączniki nr 2).
Kampania radiowa
Kampanie radiową torebki wielorazowe
jak równiej spot radiowy przygotowała agencja reklamowa DSK. Celem kampanii była zmiana zachowań konsumenckich – ograniczenie używania jednorazowych torebek foliowych, na rzecz ekologicznych toreb wielorazowego użytku. Grupą docelową był świadomy konsument, w różnych przedziałach wiekowych. Kampania została tak zaplanowana, aby spełniać poniższe wskaźniki:
– 35% grupy docelowej usłyszy spot 1 i więcej razy;
– 16% grupy docelowej usłyszy spot 5 i więcej razy;
– średnio osoba z grupy docelowej usłyszy spot 2 razy;
– maksymalnie osoba z grupy docelowej usłyszy spot ok. 6 razy.
W tym celu spot radiowy wyemitowano w 3 warszawskich rozgłośniach radiowych, z których każda dociera do przedstawicieli różnych grup wiekowych: Antyradio, Radio PIN, Radio Pogoda – Złote Przeboje. Szczegółowy plan emisji został dołączony do sprawozdania (załącznik nr 3).
Spot został wyemitowany 108 razy w dniach od 14 do 21 grudnia. Termin został wybrany z myślą o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia i związanych z nimi świątecznymi zakupami, a w rezultacie i ze zwiększoną ilością zużywanych toreb foliowych.
Spot radiowy został również umieszczony na stronie internetowej. W najbliższym czasie zostanie on również rozesłany na płytach
CD do:
– Ministerstwa Środowiska
– Biura Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
– Wydziałów Ochrony Środowiska dzielnic Warszawy
– Zarządu Oczyszczania Miasta
– Biura Edukacji Ekologicznej
W przyszłości będzie on mógł zostać użyty do innych kampanii promujących używanie ekologicznych toreb wielorazowych. Płyta CD ze spotem reklamowym została dołączona do sprawozdania (załącznik nr 4).
Strona internetowa
W listopadzie 2007 r. została założona strona internetowa www.odpady.zm.org.pl, poświęcona zasadzie 3R. Wyjaśnia ona, co oznacza zasada 3R, jak również prezentuje proste przykłady, jak w łatwy sposób zasadę 3R zastosować w życiu codziennym. Na stronie znalazły się również:
zakładka kto jest kim – w tym miejscu umieszczone zostały krótkie opisy jak również adresy i telefony, urzędów, i instytucji, które zajmują się kwestią segregacji odpadów lub ogólnie ochroną środowiska, dzięki czemu odwiedzający stronę, może łatwo sprawdzi do którego urzędu i z jakimi problemami należy się zgłosić.
Zakładka pisma jak pisać – zawiera praktyczne porady dotyczące pisania pism, wniosków, instruuje jakie elementy powinno zawierać pismo, w jaki sposób przekazać je adresatowi.
W zakładce pisma przykłady – znajdują się przykłady pism m.in. do Administratora budynku ws. braku pojemników do segregacji śmieci.
Zakładka przepisy zawiera przepisy dotyczące odpadów na terenie Warszawy które są zawarte w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta stołecznego Warszawy.
Na stronie umieszczane są na bieżąco aktualności dotyczące odpadów; recyklingu. Odwiedzający stronę może również podjąć dyskusje na forum tematycznym.
Stronę założył i przez 2 miesiące administrował webmaster Aleksander Buczyński.
Happening
20 grudnia o godz. 17:30 przy stacji Metro Centrum, został zorganizowany happening pt. Jednorazowy potwór
. W happeningu udział wzięli Beata Gładoch, Melania Żalińska, Olga Kozłowska, Maciej Roszkowski oraz Wojciech Szymalski.
Termin oraz lokalizacja zostały wybrane w taki sposób, aby zainteresować kwestią nadmiernego zużywania toreb foliowych jak największą ilość przechodniów. Podczas happeningu rozdane zostały broszury edukacyjne 3R oraz lniane torby.
Happening spotkał się z dużym zainteresowaniem prasy lokalnej i telewizji. Tego samego wieczoru w telewizji TVP INFO przedstawiona została relacja z happeningu, a następnego dnia ukazało się wiele artykułów w lokalnej prasie. W załączeniu wycinek prasowy z jednej z lokalnych gazet (załącznik nr.5).
Happening został zorganizowany mimo, iż nie był on uwzględniony w zmienionym harmonogramie, ponieważ został uznany za ważny element promujący kampanię Ekotorba.
Liczbowe określenie skali działań
Lp. | Działanie | miara | liczba |
---|---|---|---|
1.4 | Broszura edukacyjna | szt. | 1500 |
1.6 | Torby płócienne | szt. | 1500 |
1.7 | Kampania radiowa | emisji | 108 |
4.3 | Stworzenie strony internetowej | szt. | 1 |
4.3 | Utrzymywanie strony internetowej | mies. | 2 |
Sprawozdanie z wykonania wydatków
Podsumowanie realizacji budżetu
Pozycja | kwota |
---|---|
Kwota dotacji określona w umowie | 41 158,00 zł |
Poniesione wydatki | 45 934,33 zł |
– pokrywane z dotacji | 41 158,00 zł |
– pokrywane ze środków własnych | 4 776,33 zł |
Kwota niewykorzystanej dotacji | 0,00 zł |
Na konto Zleceniodawcy zwrócono | 75,90 zł |
Rozliczenie ze względu na źródło finansowania
Źródło finansowania | Całość zadania (zgodnie z umową) | Za okres realizacji zadania (faktycznie poniesione wydatki) |
---|---|---|
Koszty pokryte z dotacji | 41 158,00 zł (89,6%) | 41 158,00 zł (89,6%) |
Finansowe środki własne | 4 776,33 (10,4%) | 4 776,33 (10,4%) |
Środki z innych źródeł | 0,00 (0,0%) | 0,00 (0,0%) |
Wpłaty i opłaty adresatów zadania | 0,00 (0,0%) | 0,00 (0,0%) |
Ogółem | 45 934,33 zł (100,0%) | 45 934,33 zł (100,0%) |
Załączniki
1. Egzemplarz broszury edukacyjnej 3R.
2. Torba płócienna.
3. Szczegółowy plan emisji spotu radiowego.
4. Płyta CD z nagranym spotem radiowym.
5. Kopie artykułów prasowych dot. happeningu zorganizowanego przez Zielone Mazowsze.
6. Kopie umów cywilno – prawnych.
7. Kopia dowodu wpłaty niewykorzystanej dotacji kwoty dotacji na konto Zleceniodawcy.