Statut Stowarzyszenia

Rozdział I – Postanowienia ogólne

§1

Stowarzyszenie nosi nazwę Zielone Mazowsze i zwane jest w dalszej części statutu Stowarzyszeniem.

§2

1. Stowarzyszenie działa na podstawie obowiązującego prawa oraz niniejszego statutu i posiada osobowość prawną.

2. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.

§3

Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest miasto stołeczne Warszawa.

§4

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami kraju.

§5

Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.

§6

Stowarzyszenie może używać pieczęci i oznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§7

Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków. Stowarzyszenie może zlecać prowadzenie swych spraw osobom fizycznym lub prawnym z wykorzystaniem dozwolonych prawem umów.

§8

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

§9

Stowarzyszenie nie ma prawa do:

1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (zwanych dalej „osobami bliskimi”);

2. przekazywania swojego majątku na rzecz swoich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich (chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego);

4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych, niż rynkowe.

Rozdział II – Cele i środki działania

§10

Do celów Stowarzyszenia należy:

1. Wpływanie na poprawę stanu środowiska naturalnego i zdrowia ludzi, w tym poprzez propagowanie rozwiązań komunikacyjnych poprawiających warunki ruchu pieszych, rowerzystów, transportu szynowego i innych form ekologicznego transportu zbiorowego.

2. Wspieranie rozwoju systemu transportowego zgodnego z zasadami trwałego i zrównoważonego rozwoju.

3. Informowanie społeczeństwa o stanie i zagrożeniach środowiska naturalnego.

4. Propagowanie proekologicznych zachowań, rozwiązań i technologii.

5. Przeciwdziałanie zachowaniom, procesom i inwestycjom mogącym pogorszyć stan środowiska.

6. Inspirowanie i wspieranie aktywności obywatelskiej w dziedzinie ochrony środowiska.

7. Ochrona obiektów i zespołów cennych ze względów przyrodniczych, kulturowych, bądź historycznych.

8. Ochrona praw konsumentów.

9. Dążenie do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym poprzez przeciwdziałanie zachowaniom, procesom i inwestycjom mogącym je pogorszyć.

10. Organizacja krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.

11. Pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej, wyrównywanie ich szans, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz aktywizacja zawodowa młodzieży i bezrobotnych.

12. Pomoc niezmotoryzowanym ofiarom wypadków drogowych.

§11

1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

1) Prowadzenie różnorodnych form edukacji ekologicznej.

2) Prowadzenie własnych kampanii, projektów edukacyjnych, wydawnictw.

3) Podejmowanie wielokierunkowych działań na rzecz ochrony środowiska oraz proekologicznego planowania przestrzennego (a w konsekwencji zdrowia i życia ludzi), kierując się obowiązującym prawem, ze szczególnym uwzględnieniem zasad trwałego i zrównoważonego rozwoju.

4) Podejmowanie działań na rzecz transportu publicznego, energetyki odnawialnej, rolnictwa ekologicznego, agroturystyki oraz zagospodarowania i redukcji odpadów

5) Przeprowadzanie niezależnych opracowań, studiów, analiz, ekspertyz, ocen, raportów i opinii wraz ze składaniem wniosków i postulatów w sprawach zakresu działalności statutowej.

6) Opiniowanie planów, projektów, decyzji i uchwał organów administracji państwowej i samorządowej.

7) Występowanie na prawach strony reprezentującej interes społeczny oraz interes prawny uzasadniony celami statutowymi w postępowaniach administracyjnych, procedurach związanych z planami zagospodarowania przestrzennego oraz w procesach sądowych związanych z naruszeniem zasad ochrony środowiska i dóbr kultury, w procesach inwestycyjnych oraz procedurach planistycznych.

8) Współpracę z innymi stowarzyszeniami, a także fundacjami, przedsiębiorstwami, środkami masowego przekazu, ośrodkami naukowymi, administracją państwową i samorządową.

9) Podejmowanie wszelkich prawem dozwolonych działań służących wypełnianiu celów statutowych.

2. W zakres działalności nieodpłatnej pożytku publicznego wchodzi działalność wyszczególniona w ustępach 6, 7, 8, 9.

3. W zakres działalności odpłatnej pożytku publicznego wchodzi działalność wyszczególniona w ustępach 1, 2, 3, 4, 5.

Rozdział III – Członkowie, ich prawa i obowiązki

§12

Członkowie dzielą się na:

1. zwyczajnych,

2. wspierających,

3. honorowych.

§13

1. Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, co najmniej 16-letnia,
posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i pełnię praw publicznych oraz popiera
idee zawarte w §10 Statutu.

2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd po złożeniu pisemnej deklaracji kandydata na członka.

§14

Członek zwyczajny ma prawo:

1. Wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia.

2. Uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu.

3. Korzystać z pomocy Stowarzyszenia.

Członkowie niepełnoletni nie mogą być wybierani do władz Stowarzyszenia.

§15

Do obowiązków członka zwyczajnego należy:

1. Przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów i uchwał Stowarzyszenia.

2. Czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia oraz branie czynnego udziału w pracy Stowarzyszenia.

3. Regularne opłacanie składek członkowskich.

§16

1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.

2. Członek wspierający posiada prawo określone w §14 pkt 3 oraz prawo uczestnictwa w Walnym Zebraniu z głosem doradczym.

3. Członek wspierający – osoba prawna działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swego przedstawiciela.

4. Członek wspierający jest obowiązany do wywiązywania się z deklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
§17

Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Członkostwo honorowe nadaje i odbiera Walne Zebranie na wniosek Zarządu. Członek honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego, a ponadto jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.

§18

Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

1. Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu.

2. Skreślenia przez Zarząd z powodu nieusprawiedliwionego przez 6 miesięcy zalegania z opłatą składek członkowskich lub świadczeń, po uprzednim upomnieniu.

3. Wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia.

4. Utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, osobę prawną.

Od uchwały w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie w terminie 30 dni skierowane do Walnego Zebrania, którego uchwała w tej sprawie jest ostateczna.

Rozdział IV – Władze Stowarzyszenia

§19

Władzami Stowarzyszenia są:

1. Walne Zebranie,

2. Zarząd,

3. Komisja Rewizyjna.

Kadencja władz trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym. Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. W przypadku ustąpienia w czasie kadencji członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, władzom tym przysługuje prawo kooptacji, z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

§20

Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§21

Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz do roku jako sprawozdawcze i co trzy lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków pisemnie – listownie, faksem lub pocztą elektroniczną – o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed Walnym Zebraniem. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie; w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

1. Uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia.

2. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu oraz udzielanie, drogą uchwały, absolutorium dla ustępującego Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej.

3. Wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

4. Ustalanie na wniosek Zarządu zasad polityki finansowej Stowarzyszenia, w szczególności wysokości składek członkowskich.

5. Nadawanie i odbieranie godności członka honorowego.
6. Podejmowanie uchwał w sprawach zmian statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia.

7. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.

8. Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.

9. Rozpatrywanie spraw nie należących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

§22

Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:

a) z własnej inicjatywy,

b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,

c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.

Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w terminie 1 miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§23

1. Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia pomiędzy Walnymi Zebraniami.

2. Zarząd liczy od 3 do 5 członków.

3. Członkowie Zarządu mogą być wybierani ponownie na to samo stanowisko.

4. Podczas pierwszego zebrania Zarządu, jego członkowie wybierają spośród swojego grona w głosowaniu jawnym prezesa, wiceprezesa i skarbnika.

5. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez prezesa lub osobę przez niego upoważnioną w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

6. W sytuacjach nadzwyczajnych posiedzenie Zarządu może zwołać inny członek Zarządu, na wniosek przynajmniej ½ członków Zarządu.

7. W przypadku ustąpienia prezesa, wiceprezesa lub skarbnika, członkowie Zarządu wybierają spośród swojego grona nową osobę do pełnienia tej funkcji.

8. Członkiem Zarządu nie może być osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

9. W razie prawomocnego skazania członka Zarządu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe traci on stanowisko co ma skutek równoznaczny z ustąpieniem z zajmowanego stanowiska.

§24

1. Do kompetencji Zarządu należy:

1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,

2) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia,

3) ustalanie budżetu Stowarzyszenia,

4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników Stowarzyszenia,

5) powoływanie i koordynowanie działalności sekcji i komisji, a także powoływanie ich kierowników,

6) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,

7) prowadzenie dokumentacji merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,

8) zwoływanie Walnych Zebrań,

9) realizowanie uchwał Walnego Zebrania,

10) składanie sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Stowarzyszenia,

11) uchwalanie planów i kierunków działalności Stowarzyszenia,

12) przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków zwyczajnych i wspierających,

13) rozpatrywanie sporów między członkami, powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.

2. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.

3. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos prezesa.

§25

1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków.

3. Podczas pierwszego zebrania Komisji Rewizyjnej, jej członkowie spośród swojego grona w głosowaniu jawnym wybierają:

1) przewodniczącego,

2) wiceprzewodniczącego.

4. W przypadku ustąpienia przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród swojego grona nową osobę do pełnienia tej funkcji.

5. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

6. Do podjęcia ważnych uchwał wymagana jest obecność przynajmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej, w tym Przewodniczącego Komisji.

7. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos przewodniczącego Komisji.

8. Członkowie Komisji Rewizyjnej:

1) nie mogą być spokrewnieni ani skoligaceni z członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku podległości z tytułu zatrudnienia poza Stowarzyszeniem;

2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

3) nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.

§26

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1. Kontrolowanie, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia.

2. Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień.

3. Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Zebrania.

4. Składanie Walnemu Zebraniu sprawozdania ze swojej działalności oraz występowanie z wnioskiem o absolutorium dla ustępującego Zarządu.

Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.

Rozdział V – Majątek Stowarzyszenia

§27

Majątek Stowarzyszenia stanowią: nieruchomości, ruchomości i fundusze. Na fundusze składają się:

1) wpływy ze składek członkowskich,

2) dotacje, darowizny, spadki i zapisy,

3) wpływy z działalności statutowej,

4) wpływy z działalności gospodarczej, w tym inwestycyjnej na rynku papierów wartościowych.

Rozdział VI – Reprezentacja Stowarzyszenia

§28

1. Do ważności oświadczeń woli w zakresie praw i zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia wymagane są podpisy prezesa i dowolnego innego członka Zarządu lub skarbnika i dowolnego innego członka Zarządu.

2. Do reprezentowania Stowarzyszenia w sprawach innych niż wymienione w ust. 1, w tym w postępowaniach administracyjnych, procedurach związanych z planami zagospodarowania przestrzennego, uprawniony jest:

1) dowolny członek Zarządu;

2) dowolna osoba pisemnie upoważniona przez prezesa lub dwóch innych członków Zarządu, w zakresie i okresie określonym w upoważnieniu.

3. Do reprezentowania Stowarzyszenia w procesach sądowych uprawniony jest:

1) dowolny członek Zarządu;

2) upoważniony przez prezesa lub dwóch innych członków Zarządu adwokat, radca prawny lub pracownik Stowarzyszenia.

4. Do reprezentowania Stowarzyszenia w sprawach związanych z ochroną praw konsumentów pełnomocnikiem może być upoważniony przez prezesa lub dwóch innych członków Zarządu przedstawiciel Stowarzyszenia.

Rozdział VII – Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

§29

1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.

2. W przypadku rozwiązania się Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną i podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku na wybrane cele spośród wymienionych w §10 Statutu.