Dokumentacja zdjęciowa planowanej trasy rowerowej wzdłuż ul. Traktorzystów
Informacje ogólne
Odcinek PKP Ursus – granica dzielnicy.
Droga powiatowa klasy „G”.
Element ważnego ciągu komunikacyjnego łączącego Piastów i Pruszków z centrum Warszawy. Możliwe są dwa alternatywne rozwiązania dla omawianego odcinka.
Wariant A to przekształcenie istniejącego chodnika po północnej stronie jezdni ul. Traktorzystów w ciąg pieszo-rowerowy. W niektórych miejscach konieczne będzie poszerzenie ciągu lub budowa wydzielonej drogi dla rowerów).
Wariant B oznacza przeprowadzenie trasy rowerowej drogą lokalną równoległą do ul. Traktorzystów (ok. 50 m na północ), a następnie przez parkingi zlokalizowane na placu Czerwca 1976 r. Na dzień dzisiejszy ruch rowerowy na ww. drodze lokalnej może odbywać się w jezdni na zasadach ogólnych, jednak należy wyjaśnić status formalny drogi (obecnie oznakowana jako droga wewnętrzna ZPC Ursus, wjazd i wejście teoretycznie tylko za zgodą syndyka) oraz docelowe przeznaczenie obiektów znajdujących się przy drodze (jeśli np. mają tu zostać zlokalizowane hurtownie, to należy spodziewać się ruchu ciężkiego i pomyśleć o segregacji ruchu rowerowego).
Idealnym rozwiązaniem byłaby realizacja obu wariantów i pozostawienie użytkownikom możliwości wyboru – wariant A cechuje się wyższym bezpieczeństwem społecznym, a wariant B pozwala na jazdę z wyższymi prędkościami, dlatego różni użytkownicy będą preferować różne warianty. Jest to ewentualność warta uwagi tym bardziej, że realizacja żadnego z wariantów nie wymaga dużych nakładów finansowych.
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Wariant A
Przystanek autobusowy PKP Ursus 02. Wyjątkowo proponowane przejście ciągu pieszo-rowerowego przed wiatą, ze względu na znikomą wymianę pasażerów na przystanku. Możliwe jest obejście drogi dla rowerów przez skwer za przystankiem, ale prawdopodobnie większość rowerzystów i tak jeździłaby na wprost.
Możliwa adaptacja asfaltowego chodnika na ciąg pieszo-rowerowy. Wskazane jego poszerzenie do linii wyznaczanej przez latarnie.
Zatoka parkingowa, wykorzystywana w bardzo niewielkim stopniu (jedyny zaobserwowany przypadek – postój ok. 1 min na załatwienie potrzeby pod drzewem). Można pozostawić, jednak tylko do parkowania równoległego, a zaoszczędzone miejsce wykorzystać na poszerzenie ciągu pieszo-rowerowego.
Na wysokości placu Czerwca 1976 r. chodnik prowadzi przy krawędzi jezdni. Najlepszym rozwiązaniem byłaby prawdopodobnie budowa krótkiego łącznika (wydzielonej drogi dla rowerów) do widocznej po lewej stacji benzynowego. Jeśli właściciel stacji nie zgodzi się na ruch rowerowy skrajem terenu stacji, można przekształcić chodnik przy jezdni w drogę dla rowerów i wybudować nowy chodnik dalej od jezdni.
Plac Czerwca 1976 r., kładka piesza nad torami kolejowymi. Niestety, nie wykorzystano zakończonej właśnie modernizacji kładki do tego, by przystosować ją do ruchu rowerowego. Do rozważenia: czy lepiej drogę dla rowerów przeprowadzić na lewo od zejścia z kładki (prawdopodobnie lepsza widoczność dla kierowców samochodów wyjeżdżających z placu) czy na prawo (mniej konfliktów z ruchem pieszym).
Dalej – na wysokości centrum handlowego Factory – jest pod dostatkiem miejsca, by wytyczyć wydzieloną drogę dla rowerów. Widoczny po lewej pas z czerwonej kostki to chodnik, który powinien pozostać chodnikiem.
Wariant B
Wjazd na drogę wewnętrzną na wysokości przystanku PKP Warszawa Ursus.
Droga lokalna równoległa do ul. Traktorzystów (ok. 50 m na północ). Może stanowić element trasy rowerowej (ruch w jezdni na zasadach ogólnych), jednak należy wyjaśnić jej status formalny (obecnie oznakowana jako droga wewnętrzna ZPC Ursus, wjazd i wejście teoretycznie tylko za zgodą syndyka masy upadłościowej) oraz docelowe przeznaczenie obiektów znajdujących się przy drodze (jeśli np. mają tu zostać zlokalizowane hurtownie, to należy spodziewać się ruchu ciężkiego i pomyśleć o segregacji ruchu rowerowego).
Przejazd przez parking przed Urzędem Dzielnicy oraz pętlę autobusu 177 (plac Czerwca 1976 r.) – zgodnie z istniejącą organizacją ruchu (rozdzielenie kierunków jazdy).
Przejazd przez parking przed centrum handlowym Factory – konieczne przywrócenie możliwości jazdy na wprost (wystarczy dla rowerów). Wskazana ponadto zamiana progów spowalniających na parkingu na bardziej przyjazne dla rowerzystów (lub wykonanie w istniejących progach spowalniających przepustów dla rowerów).
Odcinek wspólny
Wyjazd z parkingu przed centrum handlowym Factory (droga wewnętrzna) – niezależnie od przyjętego wariantu rozwiązania wskazane przeprowadzenie w tym miejscu przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów grzbietem szerokiego progu spowalniającego.
Odcinek wspólny dla obu wariantów, od wyjazdu z Factory do ul. Szamoty. Postulowana budowa wydzielonej drogi dla rowerów w szerokim pasie zieleni. Ruch pieszy znikomy, więc nie widać potrzeby przenoszenia chodnika (obecnie przy jezdni), ale można na wszelki wypadek pozostawić rezerwę terenu pomiędzy ścieżką a murkiem.
Skrzyżowanie ulic Traktorzystów (droga powiatowa klasy „G”), Szamoty (droga powiatowa klasy „Z”), drogi bez nazwy (gminna klasy „L”?), a w przyszłości również Nowolazurowej (droga powiatowa klasy „G”). Nasyp kolejowy za skrzyżowaniem stanowi granicę dzielnicy. Pomysły: przekształcenie skrzyżowania w małe rondo; przebicie w nasypie odrębnego tunelu pieszo-rowerowego po północnej stronie jezdni (na lewo od obecnego drogowego). Uwaga: docelowe rozwiązanie może zależeć od koncepcji ul. Nowolazurowej, do sprawdzenia.