Uwagi do projektu infrastruktury rowerowej przy ul. Anielewicza
Pismo ZM-16-0725-01-AB z 20 XII 2016 r.
Do Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy.
Nawiązując do projektu infrastruktury rowerowej na ul. Anielewicza, przesyłam następujące uwagi.
Uwagi ogólne:
Budowa infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Anielewicza nie jest zadaniem priorytetowym, biorąc pod uwagę niewielkie natężenie ruchu i dobre warunki jazdy rowerem na zasadach ogólnych. Wszystkie trzy przedstawione do konsultacji warianty nie zapewniają dogodnych warunków ruchu rowerowego, a jednocześnie generują konflikty, przewidując likwidację miejsc parkingowych lub terenów zielonych.
W związku z tym inwestycja powinna zostać ograniczona do:
– odcinka DDR na skwerze Brandta (od istniejącej DDR do Karmelickiej);
– małego ronda na skrzyżowania Anielewicza / Karmelicka (z włączeniem DDR ze skweru jako dodatkowego 5. wlotu);
– zwężenia wylotu Anielewicza na skrzyżowaniu z al. JP2 do 1 pasa ruchu, ewentualnie wyznaczenie na skrzyżowaniu kompletu przejazdów;
– analogicznie na skrzyżowaniu ze Smoczą, ewentualnie zamiana sygnalizacji na rondo;
– ograniczenia promieni łuków jezdni na skrzyżowaniach i zabudowy powierzchni wyłączonej z ruchu na skrzyżowaniu z Okopową;
– ewentualnie pasów filtrujących na skrzyżowaniach z sygnalizacją.
Uwagi szczegółowe:
Wariant I (z wydzieloną drogą dla rowerów):
– DDR prowadzi przez nieoznaczony na projekcie przystanek autobusowy przy al. Jana Pawła II;
– DDR niepotrzebnie dwukrotnie przecina chodnik na odcinku od alei Sendlerowej do Karmelickiej (DDR i przejazd rowerowy powinny być konsekwentnie prowadzone po północnej stronie chodnika);
– przy al. Jana Pawła II brakuje kompletu przejazdów;
– niepotrzebne są przejazdy w ciągu Smoczej; jeśli coś tu robić, to pasy filtrujące na wlotach Smoczej;
– droga dla rowerów po zachodniej stronie Okopowej powinna umożliwiać dojazd do ul. Gibalskiego, np. przez parking w ciągu ul. Anielewicza,
– powierzchnia wyłączona z ruchu na wylocie Anielewicza przy Okopowej powinna zostać zabudowana,
– brakuje ciągłości chodnika na wjazdach bramowych.
Warianty II i III (z pasami rowerowymi):
– jednopasmowe ronda na skrzyżowaniach z Karmelicką i Smoczą są dobrym pomysłem, lecz ruch rowerowy powinien być na nich prowadzony na zasadach ogólnych (por. Kopernika-Tamka) lub pasem/sierżantami rowerowymi na środku pasa ruchu wokół ronda.
Proponowane rozwiązania (wyprowadzanie pasów rowerowych poza jezdnię w obrębie skrzyżowania oraz prowadzenia pasa rowerowego krawędzią, a nie środkiem ronda) są niewygodne (pierwsze generuje dodatkowe punkty kolizji z pieszymi) i niebezpieczne (prowokują do zajeżdżania drogi przez zjeżdżających z ronda);
– DDR ze skweru powinna zostać doprowadzona do ronda jako dodatkowy 5. wlot;
– na odcinku „wolskim” niepotrzebnie likwidowany jest pas postojowy po jednej stronie Anielewicza – już teraz jest tam uporządkowane parkowanie równoległe;
– powierzchnia wyłączona z ruchu na wylocie Anielewicza przy Okopowej powinna zostać zabudowana.
Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, projektant.
Projekt
Wariant z wydzieloną drogą dla rowerów,
JPG, 13086 kB
Wariant z pasami rowerowymi wyprowadzanymi na chodnik na rondach,
JPG, 14449 kB
Wariant z pasami rowerowymi prowadzonymi krawędziami rond,
JPG, 14072 kB