Międzynarodowa Akademia Rowerowych Wolontariuszy [zobacz >>>] w dniach 4-7 listopada zawitała do Pragi, gdzie podjęło ją w gościnie Stowarzyszenie Auto*Mat.

Spotkania projektowe

W pierwszym dniu pracowaliśmy w grupach nad definiowaniem celów długoterminowych w projektach oraz dobieraniem odpowiednich wskaźników pomiaru rezultatów. Jako że wymiana doświadczeń jest jednym z głównych celów projektu, omawialiśmy już zrealizowane działania, które mogliby naśladować pozostali partnerzy VOCA.

Radek Lesisz przedstawił ideę wymiany pomysłów na happeningi prorowerowe i gromadzenia ich w postaci elektronicznego rejestru, który ułatwi wyszukiwanie w zależności od potrzeb i tematyki. Koordynator projektu pokrótce przypomniał jego cele i zadania i zademonstrował, jak korzystać z ewidencji inicjatyw European Shared Treasure.

Drugiego dnia pracowaliśmy w dwóch grupach tematycznych poświęconych pozyskiwaniu funduszy (głównie na przykładach z Czech i Węgier) i analizom modal split, od samej definicji po metody szacowania i wykorzystywania wyników. Po południu wybraliśmy się na pierwszą przejażdżkę by zobaczyć praską infrastrukturę rowerową.

Wieczorem zaś odbyła się Listopadová mezinárodní cyklojízda zakończona znanym gestem ,,rowery w górę'' (Comiesięczne pražské cyklojízdy to odpowiednik masy krytycznej).

Po cyklojeździe udaliśmy się na spotkanie ze świeżo upieczonym wiceprezydentem Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) - Danielem Mourkiem.

W sobotę wzięliśmy udział w marszowym happeningu z udziałem wielu organizacji społecznych, w którym Auto*Mat wystąpił z postulatem uwolnienia od samochodów ulicy Smetanovo nábřeží (wybrzeże Bedřicha Smetany, czeskiego kompozytora). Warto nadmienić, iż ta barwna i głośna karnawałowa kawalkada była częścią obchodów Aksamitnej Rewolucji - święta niepodległości, jakże inaczej obchodzonego w Czechach...

Jako znak zniewolenia ulicy przez motoryzację w pochodzie jechał sobowtór Bedřicha Smetany zamknięty w symbolicznej klatce i osaczony zewsząd atrapami samochodów. Kompozytor co chwila wykrzykiwał ,,Svobodu!!!'', czego tłumaczyć chyba nie trzeba.

Wśród uczestników marszu było też stowarzyszenie Arnika protestujące przeciw spalaniu odpadów, na rzecz skuteczniejszego zapobiegania i recyklingu. Na zdjęciu przygotowania kroczącej makiety spalarni, która wzięła udział w pochodzie.

Więcj o Arnice i jej kampanii ,,Nespaluj, recykluj!'' można przeczytać na jej witrynie english.arnika.org/

Przy okazji śmieci warto wspomnieć, że śmiecenie w Czechach się nie opłaca. Za nielegalny wywóz odpadów można zapłacić pokutę do miliona koron (ok 160 tys. zł) i zyskać miano prase (świni).

W niedzielę kontynuowaliśmy w grupach zwiedzanie miasta i jego przedmieść odwiedzając kolejne ciekawe przykłady udogodnień rowerowych. Mogliśmy przy okazji docenić jakość i spójność oznakowania czeskich tras rowerowych [zobacz >>>], a także dokładność map rowerowych Pragi, które miały już kilka wydań.

Praga dla rowerów

O praskich rozwiązaniach rowerowych można by napisać kilka artykułów. Tu zasygnalizujemy jedynie wybrane elementy infrastruktury i organizacji ruchu ciekawe zwłaszcza w porównaniu z permanentną niemożliwością ich zastosowania w Warszawie.

Liczne strefy wspólnej przestrzeni dzielonej przez pieszych, tramwaje i rowerzystów, z ograniczonym ruchem samochodowym - tu skrzyżowanie przy stacji metra Anděl [zobacz >>>]. Jak widać - panuje tu pełna swoboda i nie marnuje się pieniędzy na sygnalizacje świetlne, płoty czy nadmiar oznakowania. To działa i nie powoduje ofiar, którymi straszą nas wszystkie stołeczne instytucje zapatrzone w bożka segregacji.

Powszechne dopuszczanie ruchu rowerów pod prąd, także w połączeniu z ruchem tramwajów czy autobusów. MHD - Mestská Hromadná Doprava (dosłownie - miejski transport zbiorowy) to odpowiednik naszego ZTM.

Wszechobecność śluz rowerowych - nierzadko na drogach o tak dużym przekroju, jak te 2x3 pasy na zdjęciu.

Oznakowanie poziome dla sugerowanego ruchu rowerowego (tzw. sharrows - sharred space arrows), które uczula kierowców i przypomina o rowerzystach.

Choć zmorą centrum Pragi jest magistrala samochodowa odcinająca Muzeum Narodowe od Václavskégo náměstí i starówki, to z samego placu Wacława powoli usuwa się ruch zmotoryzowany. Po prawej tablice informujące o planach rewitalizacji placu, od marca powiększonego o strefę pieszą sięgającą aż do ulicy Jindřišskiej. Po lewej jedna z dwóch jezdni już wyłączonych z ruchu, o którym przypominają ślady po usuniętych pasach i progach. ,,Wacławiak bez aut - idealnym miejscem do przechadzek'' - reklamuje transformację tego terenu urząd miasta. Czy takich reklam kiedykolwiek doczekamy w Warszawie?

Z drugiej jednak strony we władzach Pragi nadal bardzo silne są również tendencje prosamochodowe. W trakcie przejażdżek napotkaliśmy kontrowersyjne i przerażające swą skalą inwestycje drogowe pochłaniające ogromne fundusze jak np. tunel Blanka.

Innym tunelem z kolei (nomen omen) byliśmy zachwyceni. Wyłączone z użytku torowisko przebudowano na trasę pieszo-rowerową doskonale łączącą centrum z dzielnicą Žižkov. Dla pełności - likwidacja torowiska nie oznaczała (jak w Polsce) redukcji połączeń i pogorszenia oferty dla pasażerów. Wręcz przeciwnie. W jego miejsce zbudowano dwie nowe nitki z dwoma tunelami, dzięki czemu przepustowość między Dworcem Głównym a Holeszowicami wzrosła.

Więcej o tej atrakcji: www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=9&kat=16&art=1166

Prażanie mają też możliwość pedałowania razem z autobusami i taksówkami po wydzielonych pasach, na tyle szerokich, że autobus może bezpieczne wyprzedzić rowerzystę.

Film z przejażdżki rowerem po torowisku, na którym można też zobaczyć wspomniane Smetanovo nábřeží.

Zobacz także

Imponująca podstrona rowerowa praskiego urzędu miasta
doprava.praha-mesto.cz/cyklo po części anglojęzyczna, a na niej kompendium po angielsku
doprava.praha-mesto.cz/%28iuu0weiqkw40dlre4hzdqf55%29/files/=72109/Prague_cycling_2010-04.pdf i bogate opracowanie po czesku
doprava.praha-mesto.cz/%28efag5055vmrd1m3cxm0nciq2%29/zdroj.aspx?typ=2&Id=79716&sh=-651489123

Witryna Stowarzyszenia Auto*Mat: www.auto-mat.cz/

Auto*Mat na łamach Krytyki Politycznej: www.krytykapolityczna.pl/artykuly/serwis-czeski/20121126/automat-nie-walczy-z-samochodami

Filmy na temat uwolnienia ul. Smetanovo nábřeží od samochodów

www.youtube.com/watch?v=lLIQpCCJMWc

www.youtube.com/watch?v=oJ6AprI_bd4

Podstrona projektu VOCA [zobacz >>>]

VOCA w bazie European Shared Treasure
www.europeansharedtreasure.eu/detail.php?id_project_base=2011-1-PL1-GRU06-19317

Projekt Volunteers of Cycling Academy (VOCA [zobacz >>>]) jest realizowany w ramach programu Uczenie się przez całe życie - Grundtvig i finansowany ze środków Unii Europejskiej.