Dokumentacja zdjęciowa planowanej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Warszawskiej
Informacje ogólne
Odcinek granica miasta – ul. Gierdziejewskiego, długość ok. 1,6 km.
Droga powiatowa klasy „G” (od granicy miasta do ul. Jagiełły) i gminna klasy „L” (od Jagiełły do Gierdziejewskiego).
Dwukierunkowa droga dla rowerów powinna powstać po stronie południowej. Obecnie po stronie południowej istnieje chodnik o szerokości 2,0 – 3,0 m (zależnie od odcinka)
bezpośrednio przylegający do jezdni. Poza miejscami szczególnymi postulowane jego przekształcenie w drogę dla rowerów (połączone z odsunięciem od jezdni) i budowa nowego chodnika bliżej zabudowy.
Na wybranych odcinkach może być wskazana realizacja drogi dla rowerów również po stronie północnej, tak by zapewnić obsługę ważniejszych źródeł i celów podróży oraz zapewnić spełnienie wymogu bezpośredniości przy podróżach z/do Gołąbek.
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Zdjęcia
Od granicy miasta do ul. Orląt Lwowskich – remont oraz poszerzenie istniejącego chodnika wzdłuż ogródków działkowych (szer. 2,0 m) do 3,5 m i jego przekształcenie w ciąg pieszo-rowerowy (tak, by po odliczeniu przestrzeni zajmowanej przez latarnie, pozostało ok. 3 m do wspólnego ruchu pieszych i rowerzystów). Dodatkową szerokość można wygospodarować poszerzając nasyp (o ok. 0,5 m) lub obniżając poziom ciągu pieszo-rowerowego. Do sprawdzenia podczas pomiaru ruchu: natężenie ruchu pieszego.
Przed skrzyżowaniem z ul. Orląt Lwowskich można już rozdzielić ruch pieszy i rowerowy. Wskazane jest również utwardzenie (zamiana w ciąg pieszo-rowerowy) widocznego po prawej przedeptu (skrót do ul. Orląt Lwowskich oraz pasażu Zagłoby). Do sprawdzenia podczas pomiaru ruchu: który kierunek podróży jest bardziej popularny.
Skrzyżowanie z ul. Orląt Lwowskich (droga gminna klasy „Z”, prowadzi ruch autobusowy). Wskazane utworzenie azylu o szerokości przynajmniej 3 m na przejeździe przez ulicę.
Ok. 150 m za skrzyżowaniem z ul. Orląt Lwowskich rozpoczynają się zadrzewienia w pasie drogowym. Proponowane rozwiązanie to przekształcenie istniejącego chodnika (szer. 3 m) przylegającego do jezdni w drogę dla rowerów (szer. 2 m + 1 m separacji od jezdni) oraz budowa nowego chodnika w pasie zieleni. Możliwe jest przeprowadzenie nowego chodnika bez wycinki drzew, ale z usunięciem fragmentów żywopłotów i przeniesieniem kosza na śmieci.
Skrzyżowanie z ul. Władysława Hermana (wjazd w lewo). Tutaj wskazana jest realizacja przejazdu dla rowerów przez ul. Warszawską lub włączenie ścieżki jako dodatkowe (południowe) ramie skrzyżowania, tak by umożliwić dojazd do galerii handlowej Gawra oraz osiedla przy ul. Królów Polskich. Za skrzyżowaniem ścieżka wzdłuż ul. Warszawskiej powinna zacząć oddalać się od jezdni, by ominąć przystanek ZTM Władysława Hermana 01.
Za przystankiem droga dla rowerów powinna wrócić na miejsce obecnego chodnika. Tutaj konieczne może być konieczne rozdzielenie kierunków jazdy, tak by zachować parametry trasy bez usuwania drzew. Nowy ciąg pieszy powinien zostać usytuowany w miejscu obecnego przedeptu.
Ciąg dalszy ścieżki rowerowej na miejscu istniejącego chodnika – tu pojawia się problem nielegalnego parkowania (ok. 5-10 samochodów na odcinku od przystanku Władysława Hermana 01 do skrzyżowania z ul. Keniga). Konieczne wygrodzenie ścieżki rowerowej. Do sprawdzenia: podaż miejsc parkingowych w okolicy.
Przejazd przez ul. Keniga (droga gminna klasy „Z”, spory ruch autobusowy) po południowej stronie ronda. Do sprawdzenia: możliwość poszerzenia azylu, tak by umożliwiał zatrzymanie np. roweru z przyczepką. Rozwiązanie alternatywne: włączenie ruchu rowerowego w jezdnię ronda (może być niewystarczająco bezpośrednie dla jadących w kierunku zachodnim).
Na odcinku od ul. Keniga do wjazdu w osiedle naprzeciwko ul. Listopadowej należy drogę dla rowerów wybudować po północnej stronie obecnego chodnika.
Zdjęcie wykonane na wysokości ul. Listopadowej. Możliwa kontynuacja drogi dla rowerów w szerokim pasie zieleni lub włączenie ruchu rowerowego w widoczną po prawej uliczkę parkingową.
Przystanek ZTM Śmigielska 01 (zaraz za wyjazdem z pokazanej na poprzednim zdjęciu uliczki parkingowej). Pożądana lokalizacja drogi dla rowerów ok. 1-2 m za wiatą przystanku. Wskazane również poszerzenie chodnika w okolicy wiaty, ze względu na popularność przystanku.
(za przystankiem, zdjęcie do uzupełnienia)
Chodnik przy jezdni zbyt wąski i mało atrakcyjny – konieczna realizacja zarówno nowej drogi dla rowerów, jak i nowego chodnika w szerokim pasie zieleni.
Skrzyżowanie ul. Warszawskiej (w lewo i na wprost) z ul. Jagiełły (w prawo) i wyjazdem z parkingu (w prawo niżej), widok z planowanej ścieżki rowerowej. Skrzyżowanie niebezpieczne – 2 wypadki z udziałem rowerzystów w ciągu ostatnich 4 lat. Konieczne wyprowadzenie ruchu rowerowego na północno-wschodni (widoczny na wprost) odcinek ul. Warszawskiej. Możliwe rozwiązania: (a) przebudowa skrzyżowania na małe rondo (b) wyznaczenie dwóch jednokierunkowych przejazdów dla rowerów po wschodniej i zachodniej stronie skrzyżowania przy istniejących przejściach dla pieszych wraz z realizacją azylów szerokości co najmniej 3 m, pozwalających na przekraczanie jezdni na dwie raty. Zalecany wariant (a).
Widok z tego samego skrzyżowania na wschód. Odgałęzienie trasy (patrz …) – kontynuacja wydzielonej drogi dla rowerów (i nowego chodnika) na wprost w widocznym pasie zieleni po południowej stronie ul. Jagiełły.
Dalszy odcinek ul. Warszawskiej (Jagiełły – Gierdziejewskiego). Tutaj nie widać konieczności budowy wydzielonej drogi dla rowerów. Wskazane za to byłoby ograniczenie prędkości do 30 km/h i wykonanie 1-2 progów spowalniających ruch samochodowy.