Przeciwko zamykaniu linii kolejowych w zachodniopomorskiem
Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych do Zygmunta Meyera, marszałka województwa zachodniopomorskiego
Szanowny Panie Marszałku!
Stanowczo protestuję przeciwko planowanemu zamknięciu linii kolejowych: Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski, Stargard Szczeciński – Pyrzyce, Stargard Szczeciński – Kalisz Pomorski, Szczecinek – Miastko, położonych na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Uważam, że Urząd Marszałkowski powinien się kierować interesem publicznym zapewniając mieszkańcom swojego województwa możliwość taniego, wygodnego i niezawodnego transportu publicznego. Zamknięcie tych linii kolejowych naraża województwo na znaczące szkody ekologiczne spowodowane transportem samochodowym oraz niepowetowane straty majątku publicznego. Dlatego powinien Pan podjąć wszelkie kroki w celu zachowania przewozów na wyżej wymienionych liniach kolejowych. W szczególności powinny być one obsługiwane obniżającymi koszty eksploatacji linii autobusami szynowymi, a rozkład powinien być dostosowany do potrzeb największej grupy pasażerów, czyli młodzieży szkolnej oraz osób pracujących, a w okresie wakacyjnym turystów. Obecna obsługa pasażerska często jest niewystarczająca, co zniechęca podróżnych od kolei.
Przykładowo na linii Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski nie są utrzymane skomunikowania pociągów osobowych z pospiesznymi i ekspresami, co zniechęca do podróży turystycznych koleją. Do ekspresu Barbakan jadącego do Krakowa zapewnione jest skomunikowanie z osobowym z Kamienia Pomorskiego z 15. minutowym czasem oczekiwania. Ekspres ten jednak jadąc do Świnoujścia zostawia podróżnych w Wysokiej Kamieńskiej aż na godzinę przed odjazdem pociągu osobowego do Kamienia Pomorskiego. Podobnie pospieszny Przemyślanin dowozi pasażerów z Przemyśla ze skomunikowaniem 30 minutowym na osobowy do Kamienia Pom., ale już jadąc ze Świnoujścia podróżni przesiadający się z osobowego z Kamienia Pom. czekają na pospieszny godzinę.
Natomiast na liczącej aż 64 km trasie Stargard Szczeciński – Kalisz Pomorski prowadzony jest pociąg służbowy niedostepny dla pasażerów. Są to koszty, które przy odpowiednim ułożeniu rozkładu jazdy można było znacznie zmniejszyć, zapewniając pasażerom jeszcze jeden dogodny pociąg.
Proszę także o wyjaśnienie, co stoi na przeszkodzie, aby utrzymać kursowanie linii kolejowej Szczecinek – Słupsk na odcinku Szczecinek – Miastko. Województwo pomorskie wyraziło chęć zachowania przewozów na odcinku Słupsk – Miastko i postępowanie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego – brak woli współpracy z władzami województwa pomorskiego – uważam za nielogiczne i wysoce szkodliwe dla wizerunku polskiej samorządności.
Jako Rzecznik współpracuję z organizacjami fachowymi zajmującymi się przewozami regionalnymi i doradztwem dla samorządów w tym zakresie, z których doświadczeń wynika, że lokalne linie kolejowe, odpowiednio obsługiwane nie muszą być deficytowe, a wręcz mogą przynosić dochód. Takim przykładem są działania Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei na Opolszczyźnie, gdzie zwiększa się liczbę kursujących pociągów, co przynosi spadek deficytu przewozów regionalnych. Zachęcam do podjęcia właśnie tego typu działań, zamiast odcinania od świata kolejnych miejscowości. Oferuję w tym zakresie swoją pomoc.
Z poważaniem,
Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych
Krzysztof Rytel