Dokumentacja zdjęciowa drogi dla rowerów w ulicach Zagłoby i Keniga
Odcinek od skrzyżowania Warszawskiej i Orląt Lwowskich do pętli autobusowej Ursus Niedźwiadek, długość ok. 1,0 km.
Ulica Zagłoby – droga gminna klasy „L”.
Ulica Keniga – droga gminna klasy „Z”, spory ruch autobusowy (pętla Ursus Niedźwiadek, w godzinie szczytu porannego ok. 40 autobusów w każdym z kierunków).
Trasa o funkcji raczej dojazdowej (liczne cele podróży, m.in. szkoła, kościół, pawilony handlowe), ewentualnie rekreacyjnej (tereny zielone przy Zagłoby). Na większości trasy istnieje wydzielona droga dla rowerów, jednak postrzegana jest ona przez większość użytkowników jako niebezpieczna (konflikty z pieszymi przy ławkach, nieoznakowane przejazdy przez jezdnie). Propozycje zmierzają do uporządkowania drogi i włączenia jej w system tras rowerowych, a przez to jej lepszego wykorzystania.
Alternatywnym rozwiązaniem jest likwidacja wydzielonej drogi dla rowerów wzdłuż ul. Zagłoby i budowa progów spowalniających na jezdni. Wiązałoby się to z rezygnacją z rekreacyjnej funkcji trasy, a z drugiej strony – z poprawą bezpieczeństwa społecznego (przez część rowerzystów skwer postrzegany jest jako niebezpieczny w godzinach wieczornych).
Na ulicy Keniga również można uspokoić ruch poprzez budowę małych rond na skrzyżowaniach z ulicami Zagłoby oraz Orląt Lwowskich, jednak intensywny ruch autobusowy sprawia, że prawdopodobnie spora część rowerzystów i tak nie będzie się czuła na jezdni komfortowo.
Zdjęcia i opracowanie: Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Zdjęcia
Początek trasy – odgałęzienie od drogi dla rowerów w ul. Warszawskiej przed skrzyżowaniem z ul. Orląt Lwowskich.
Tutaj trasa przechodzi przez ul. Orląt Lwowskich (wyjazd z osiedla i – z przeciwnej strony – ze stacji benzynowej, ok. 100 m na południe od ul. Warszawskiej). Może być wskazane wyznaczenie azylu na jezdni. Do sprawdzenia: projekt modernizacji ul. Orląt Lwowskich.
Przejście przez teren prawdopodobnie osiedlowy. Jedną z alejek można oznakować jako ciąg pieszo-rowerowy (raczej tę po prawej – bliżej pawilonów handlowych, dalej od szkoły).
Za pawilonami handlowymi wskazane poszerzenie alejki i usunięcie fragmentów żywopłotu, tak by poprawić wzajemną widoczność pieszych i rowerzystów.
Tutaj należałoby przeprowadzić ścieżkę lub ciąg pieszo-rowerowy przez skwer, tak by dowiązać ciąg do istniejącej drogi dla rowerów (rozpoczynającej się w okolicach widocznego na zdjęciu pojemnika PCK na wprost). Konieczna może być likwidacja lub przeniesienie 1-2 ławek.
Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż ul. Zagłoby. Usytuowanie ławek sprawia, że osoby pragnące na nich odpocząć właściwie siedzą na ścieżce rowerowej, co powoduje niepotrzebne konflikty. Konieczne przeniesienie ławek na drugą (pieszą) stronę ciągu lub ich usunięcie. Do rozważenia – przekształcenie całej szerokości ciągu w drogę dla rowerów (równolegle prowadzi wydzielony ciąg pieszy, widoczny po lewej).
Rozwiązanie alternatywne – likwidacja drogi dla rowerów i uspokojenie ruchu na jezdni ul. Zagłoby za pomocą kilku płytowych progów spowalniających (najlepiej usytuowanych w miejscu przejść dla pieszych).
Skrzyżowanie z ul. Keniga, przejazd przez ul. Zagłoby. Konieczne oznakowanie przejazdu, wskazane także jego poprowadzenie razem z przejściem dla pieszych grzbietem szerokiego progu spowalniającego.
Widok na ten sam przejazd w kierunku północnym – wskazana również korekta łuku (ścięcie po lewej stronie drzewa, być może z rozdzieleniem kierunków jazdy). Do sprawdzenia: możliwość przedłużenia ścieżki w kierunku północnym do ul. Warszawskiej.
Wyjazd z osiedla na ul. Keniga. Konieczne wygrodzenia antysamochodowe uniemożliwiające parkowanie w miejscu ograniczającym widoczność po północnej stronie wyjazdu (po południowej już takie są). Wskazane wykonanie szerokiego garbu spowalniającego i przeprowadzenie jego grzbietem przejścia dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów.
Ul. Orląt Lwowskich, zakończenie trasy (połączenie z istniejącą ścieżką po południowej stronie ul. Orląt Lwowskich – planowane przedłużenie). Konieczne oznakowanie przejazdu i montaż słupków (ew. donic itp.) uniemożliwiających parkowanie w miejscu ograniczającym widoczność.
Skrzyżowanie ul. Orląt Lwowskich i Keniga – widok w kierunku północnym. Do sprawdzenia: projekt modernizacji ul. Orląt Lwowskich.