Dlaczego zatoki są chore?

Polscy drogowcy gloryfikując zatoki autobusowe pomijają wiele poważnych wad tego rozwiązania [zobacz >>>], do których należą:
1. spowalnianie autobusów,
2. terenochłonność i odbieranie miejsca pieszym,
3. pogarszanie dostępności przystanków,
4. wydłużanie dróg dojścia,
5. stwarzanie licznych zagrożeń, zarówno na drodze, jak i wewnątrz autobusu,
6. dodatkowe koszty,
7. zachęcanie do nielegalnego parkowania.

Dlatego wiele miast i krajów pozbywa się zatok lub nawet zakazuje ich stosowania w obszarach zabudowanych. Chcemy, aby stosowanie zatok na przystankach w miastach było ograniczone do niezbędnego minimum. Chcemy sukcesywnego naprawiania błędów i likwidacji zatok wszędzie tam, gdzie funkcjonują kosztem pieszych, pasażerów i ich bezpieczeństwa. Promujemy dobre praktyki alternatywne względem zatok [zobacz >>>].

Nie przekonało Cię to krótkie wprowadzenie? Spróbuj poszerzyć swoją wiedzę o problemie sięgając do źródeł podanych dalej.

Co Ty możesz zrobić?

Jeśli znasz przykłady dysfunkcjonalnych przystanków z zatokami - przyślij do nas ich opis i zdjęcia. Nakręć film obrazujący problemy stwarzane przez zatokę.

Jeśli w Twoim mieście planuje się budowę zatok, istnieje ryzyko, że poprawią one tylko warunki jazdy samochodów, ale spowodują niektóre z opisanych wyżej negatywnych następstw. Zadaj pytanie inwestorowi, czy jest tego świadom. Domagaj się wzięcia pod uwagę interesu innych grup użytkowników ulicy - pieszych, pasażerów - a nie tylko zmotoryzowanych.

Jeśli w Twoim mieście planuje się przebudowę ulicy wyposażonej w zatoki - to dobra okazja do naprawienia błędów. Zwróć się z takim wnioskiem do właściwej instytucji.

Facebook

Polub nas na Facebooku - tam znajdziesz różne wiadomości, zdjęcia i dyskusje, w których możesz wziąć udział. Bardzo wiele osób podziela nasze krytyczne spojrzenie na zatoki. Dołącz do nich!

Źródła

Uchwała Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu

o racjonalizacji stosowania zatok autobusowych

[zobacz >>>]

Wystąpienie słupskich związkowców

[zobacz >>>]

Publikacje

Czy zatoki autobusowe poprawiają bezpieczeństwo?, Transport i Komunikacja, 3/2014, str. 23-25

Zatoki autobusowe bez przemilczeń, Infrastruktura, nr 4(70)/2014 (kwiecień 2014), str. 48-51

www.inframedia.pl/images/pdfy/Infrastruktura_4_2014.pdf

Dlaczego zatoki autobusowe szkodzą miastu?, Nasz Żoliborz, nr 17, październik 2014

www.zoliborzanie.org/p/dlaczego-zatoki-autobusowe-szkodza.html

Wskazówki w zakresie transportu publicznego wysokiej jakości w małych i średnich miastach, Dyrektoriat Generalny ds. Energii i Transportu Komisji Europejskiej, 2009, p. 2.9, str. 91

www.fgm.at/proceed/Docs/PROCEED_Guidelines_PL.pdf

Podręcznik robienia bezpiecznych ulic

komunikacja.bydgoszcz.pl/wp-content/uploads/2016/03/Katalog-Dobrych-Praktyk-na-www.pdf

www.miasto2077.pl/podrecznik-robienia-bezpiecznych-ulic/

Cykl artykułów Zielonego Mazowsza

Chronologiczna lista artykułów z cyklu Zatoki? To się leczy!:

Wady zatok [zobacz >>>]
Lekarstwa na zatokowe schorzenie [zobacz >>>]
Berlin [zobacz >>>]
Oerlinghausen [zobacz >>>]
Wiedeń [zobacz >>>]
Budapeszt [zobacz >>>]
Ateny [zobacz >>>]
Kopenhaga i okolice [zobacz >>>]
Palermo [zobacz >>>]
Dublin [zobacz >>>]
Barcelona [zobacz >>>]
Perpignan [zobacz >>>]
Genewa [zobacz >>>]
Madryt [zobacz >>>]
Höör [zobacz >>>]
Bruksela [zobacz >>>]
Lizbona [zobacz >>>]
Helsingborg [zobacz >>>]
Sewilla [zobacz >>>]
Lyon [zobacz >>>]