W kolejnym odcinku antyzatokowej serii odwiedzimy Barcelonę - trzecie już (po Atenach i Palermo) miasto strefy śródziemnomorskiej, które zna i stosuje półwyspowe perony przystanków autobusowych. Rozwiązanie to upowszechnia się coraz szerzej, więc jeśli w czasie letnich wojaży zauważycie gdzieś przystanki półwyspowe lub wyleczone zatoki autobusowe - zróbcie zdjęcia i napiszcie do nas.

Rolę półwyspów w Barcelonie pełnią prefabrykowane płyty betonowe położone na jezdni, podobnie jak w Atenach [zobacz >>>]. Na zdjęciu przystanek Centre d'Art Santa Monica na słynnej ulicy La Rambla.

Na zbliżeniu widać jednak, że połączenie peronu z chodnikiem prezentuje się znacznie solidniej niż w ateńskim wydaniu. Można też dostrzec wkręty mocujące do podłoża.

W Atenach mamy do czynienia z gęstą, stalową siatką. Tutaj łącznik jest solidnym, masywnym odlewem zabezpieczonym przed korozją.

Podobnie jak w większości prezentowanych wcześniej przypadków autobus podczas postoju wstrzymuje ruch. Widać za nim dwa samochody.

Niestety - w tym przypadku wstrzymuje też ruch rowerów.

Do kompletu ten sam przystanek na filmie z udziałem autobusu.

Na kolejnym przystanku przy Ronda de la Universitat zatrzymuje się więcej linii i pasażerów.

Rowerowo-autobusowa intermodalność w Barcelonie dopiero czeka na wsparcie takie, z jakim można się zetknąć np. w Berlinie [zobacz >>>]. Ale troska o niewidomych pasażerów przybiera już realne kształty - ścieżka naprowadzająca wskazuje drogę do pierwszych drzwi autobusu.

Choć pokusa nielegalnego parkowania przy półwyspowym peronie jest wielokroć mniejsza niż w zatoce, ale i jej trudno się oprzeć niejednemu południowemu Europejczykowi.

W następnym odcinku

W następnym odcinku serialu odwiedzimy miasto niezbyt odległe od Barcelony [zobacz >>>].

Dotychczas opisaliśmy

Wady zatok [zobacz >>>]

Lekarstwa na zatokowe schorzenie [zobacz >>>]

Berlin [zobacz >>>]

Oerlinghausen [zobacz >>>]

Wiedeń [zobacz >>>]

Budapeszt [zobacz >>>]

Ateny [zobacz >>>]

Kopenhagę i okolice [zobacz >>>]

Palermo [zobacz >>>]

Dublin [zobacz >>>]

W artykule wykorzystano zdjęcia i obserwacje z wyjazdu w ramach projektu VOCA [zobacz >>>] realizowanego w ramach programu Uczenie się przez całe życie – Grundtvig i finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

© Wszelkie prawa zastrzeżone