Zmiany wprowadzone

$h=Sinusoidalne progi zwalniające w Brukseli
$k=bezpieczeństwo, belgia
$a=Aleksander Buczyński
$d=2017.03.28
$z=0
$o=
$b=

Jak zrobić próg spowalniający, który skutecznie uspokaja ruch, a nie jest uciążliwy dla jadących z przepisową prędkością? Odpowiedzią są tzw. progi sinusoidalne. Pokazywaliśmy już takie progi w wykonaniu niemieckim [[zi_holandia-09a]] [[drogi_lokalne-116]] i holenderskim [[progi_wyspowe-147]], dzisiaj nieco szersza galeria przykładów z Brukseli.

#O co chodzi z tą sinusoidą?

Najazd na wyniesienie, np. próg spowalniający, wyniesione przejście dla pieszych lub tarczę skrzyżowania, w przekroju ma kształt wycinka sinusoidy. Konkretnie może to być np. wykres kosinusa od -&#960; do 0 (i odpowiednio od 0 do &#960; na zjeździe). Dzięki temu w żadnym miejscu powierzchnia jezdni nie załamuje się pod kątem, pochylenie najazdu zwiększa się łagodnie od zera do maksymalnego, a następnie równie łagodnie wraca do zera. Oszczędza to kierowcy, pasażerom i otoczeniu swojskiego <q>łubudu</q> znanego z bardziej prymitywnych progów trapezowych czy listwowych.

prog_trapez_vs_sinus.png
Przekrój podłużny - porównanie najazdów na próg trapezowy i sinusoidalny.

Najlepiej gdy najazd wykonany jest ze standaryzowanych prefabrykatów betonowych z gotowym wycinkiem sinusoidy. Taki patent nie wymaga żmudnego dopasowywania i pozycjonowania kosteczek, jest bardziej wytrzymały i łatwiejszy w utrzymaniu.

#Zdjęcia z Brukseli

bruksela-172-0764.jpg
Przykładowe zastosowanie - wyniesiona tarcza skrzyżowania ulic lokalnych. Po prawej widoczne ucho Myszki Miki [[uszy_myszki_miki-131]]. Jezdnia asfaltowa, wyniesienie z kostki.

bruksela-172-0760.jpg
Najazd na wyniesienie w przekroju podłużnym ma kształt wycinka sinusoidy - np. wykresu kosinusa od -&pi;-&#960; do 0. Dzięki temu w żadnym miejscu powierzchnia jezdni nie załamuje się pod kątem. Najazd wykonany jest ze standaryzowanych prefabrykatów betonowych z gotowym wycinkiem sinusoidy, dzięki czemu nie wymaga żmudnego dopasowywania i pozycjonowania kostek.

bruksela-172-0977.jpg
Takie same najazdy można również zastosować w przypadku, gdy zarówno jezdnia jak i wyniesienie są asfaltowe. Przy okazji po prawej widoczne rozcięcie: rowery mogą swobodnie poruszać się w obu kierunkach, ale kto chciałby przejechać samochodem z rue Defr&#234;cheux w rue Garnir, musi wcześniej wyjechać na ulicę zbiorczą. Takie <q>sztuczne utrudnienia</q> zniechęcają do tranzytowego wykorzystania ulic lokalnych, a także do jeżdżenia samochodem do kiosku po gazetę.

bruksela-172-0834.jpg
Na ulicach lokalnych stosowane są zwykle najazdy o długości jednego metra.

bruksela-172-0836.jpg
Maksymalne pochylenie podłużne to ok. 13%.

bruksela-172-0811.jpg
Tam, gdzie jeżdżą autobusy, stosowane są prefabrykaty dłuższe - dwumetrowe, z maksymalnym pochyleniem podłużnym ok. 6%.

bruksela-172-0813.jpg
Najazdy sinusoidalne są również przyjazne dla ruchu rowerowego.

bruksela-172-0855.jpg
Łagodne najazdy pojawiają się także na skrzyżowaniach, na których ruch jest sterowany sygnalizacją świetlną.

bruksela-172-0992.jpg
I...oraz na zjazdach z ronda z ruchem ciężkim. Tym progiem spowalniającym rozpoczyna się droga krajowa nr 1, łącząca Brukselę z Antwerpią i granicą holenderską.

bruksela-172-0993.jpg
Wyniesienie przejazdów na wlotach rondaprzejazdu przez drogę N1 wykonano, choć istnieje alternatywna i całkiem przyzwoita trasa bezkolizyjna.

#Podsumowanie

Progi spowalniające o sinusoidalnym przekroju najazdu mają następujące zalety:

- skutecznie ograniczają nadmierną prędkość, nie karząc jednocześnie jadących spokojnie;

- są mniej uciążliwe dla zawieszenia i pasażerów samochodu (w tym także autobusów czy karetek);

- są cichsze;

- lepiej znoszą utrzymanie zimowe.

Wady:

- brak.

#Progi sinusoidalne w Polsce

Pierwsze sinusoidalne progi spowalniające w Polsce powstały w 2009 r. w tzw. miasteczku holenderskim w Puławach [[wywiad_marek_wierzchowski]]. Jednak praktyka pokazała, że progi wybudowane przez układanie kostki, podobnie jak ścieżki z kostki [[kostka-072]], nie trzymają parametrów, szybko się odkształcają i uszkadzają. Dopiero odlanie betonu w specjalnie zaprojektowanej formie gwarantuje należytą dokładność i trwałość wykonania. Sinusoidalne progi odlewane, choć w nieco innej formie, od 2014 r. stosuje Wrocław:

http://rowery.eko.org.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=12&kat=21&art=1465


Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.