Zmiany wprowadzone

$h=Sobocka bardziej rowerowa
$k=efekty interwencji, rowery, bielany, budżet partycypacyjny, ścieżki,
$a=Marcin Jackowski
$d=2017.03.24
$z=0
$o=
$b=3842

#Długa i kręta droga do prostego celu

9 lat temu wystąpiliśmy do władz Bielan o otwarcie dla ruchu rowerowego dwóch uliczek na Marymoncie [[a080514_slepe_bielany]]. Niedawno te postulaty wreszcie się ziściły.

sobocka_otwarta_002.jpg
Na ul. Klaudyny przy Sobockiej pojawiła się wciąż rzadka w Warszawie kombinacja znaku B-1 i tabliczki T-22.
Rowerowe połączenie tych dwóch ulic mogło powstać już w 2008 roku. Bielański urząd miał dobre chęci, zlecił nawet projekt. Niestety, na przeszkodzie stanął inż. Janusz Galas znany z używania wytrychu ,,zagrożenia bezpieczeństwa ruchu'' do zamykania dyskusji i dróg poprawy warunków ruchu rowerowego w Warszawie [[sobocka-113]].

sobocka_otwarta_001.jpg
Dopiero dzięki budżetowi partycypacyjnemu i zgłoszonemu przez naszego kolegę w edycji 2016 projektowi
<a href="https://bp2016warszawa.zetwibo.pl/taskPropose/3665" target="_blank">połączenia dla rowerów z ul. Sobockiej w ul. Klaudyny</a> możemy dziś korzystać z takiego udogodnienia...

sobocka_slepa085.jpg
... zamiast forsować krawężnik ryzykując upadkiem lub uszkadzaniem roweru.

sobocka_otwarta_004.jpg
Do kompletu widok z przeciwnej strony. Widać prostotę rozwiązania, które powinno być stosowane domyślnie w każdym przypadku, który tego wymaga.

Wyczekiwane tyle lat udogodnienie cieszy i z pewnością przyda się części uczniów pobliskiej szkoły nr 53, która w ubiegłorocznym konkursie &#8222;rowerowy maj&#8221; spisała się doskonale i zamierza wspierać dojazd rowerem także w pozostałych miesiącach.

sobocka_otwarta_005.jpg
Wdrażając opisaną dobrą zmianę bielański urząd zapomniał jednak o czymś bardzo istotnym. Oznakowanie ślepego odcinka Sobockiej przy Raduńskiej dezinformuje cyklistów znakiem D-4a, bo przecież dla nich nie jest to już &#8222;droga bez przejazdu". Szkoda, że w u.dz. Bielany brakuje całościowego podejścia i nie ma kto dopracować takich istotnych szczegółów, mimo że od niemal dekady działa w nim (???) koordynatorka rowerowa [[koordynatorzy_dzielnicowi-10a]].


#Jak to robią inni?

Nikogo nie zaskoczy, że otwieranie ulic nieprzelotowych dla samochodów stosuje się masowo w krajach cywilizowanych, faworyzujących rower wszelkimi możliwymi sposobami. Takie połączenia doskonale poprawiają bezpośredniość sieci rowerowej [[poradnik.bezposredniosc]] (trasa między dowolnymi punktami oferowana rowerom powinna być krótsza od tej dla samochodów).

slepa_nie_dla_roweru_ams.jpg
Istnienie fizycznego połączenia to nie wszystko. Sieć rowerowa musi być spójna [[poradnik.spojnosc]], aby jej użytkownik nie miał problemów z wyborem właściwej trasy na rozjazdach i skrzyżowaniach, nie błądził w nieznanym terenie, lecz mógł polegać na czytelnym i wiarygodnym oznakowaniu. Tak to robią w omawianym przypadku Holendrzy.

regensburg-5130258.jpg
Także w Niemczech kombinacja znaków &#8222;droga bez przejazdu" + &#8222;nie dotyczy rowerów" należy do bardzo popularnych.

slepa_nie_dla_roweru_bornholm_2010.jpg
W Szwecji i Danii stosuje się w takich sytuacjach nieco oszczędniejszy, beztekstowy znak, co czyni go bardziej intuicyjnym i czytelnym.

wroclaw_d4a_t22.jpg
Cudze chwalimy, ale swoje też widzimy. Wrocław dojrzał już do stosowania zarówno wersji klasycznej...

wroclaw_d4a_nie_dot_roweru.jpg
... jak i całkiem awangardowej jak na polskie realia wersji skandynawskiej.

A kiedy tą nieślepą drogą pójdzie Warszawa?

#C.d.n.

W następnym odcinku odwiedzimy ul. Opatowską
[[opatowska-173]].[[opatowska-174]].




Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.